Beeldhouwwerken van beschilderde en gelaste aluminium buizen (1998)
“Vol de Canards” is een luchtkunstwerk dat bestaat uit 31 met fluorescerende kleuren beschilderde metalen eenden die aan het plafond van het station hangen. De kleuren en de eenvoud van de belijning passen duidelijk in de stijl die Philippe Decelle aanhangt. Ze geven het station een vrolijke en kleurrijke sfeer. Het kunstwerk is gebaseerd op het idee van herhaling, dat nog wordt versterkt door het voortdurende aankomen en vertrekken van de metrostellen. Het loont niet alleen de moeite naar boven te kijken op het perron, waar de eenden hangen, maar ook op de grond speelt zich een bijzonder tafereel af met de schaduwen van de vogels.
Lijst met links
PHILIPPE DECELLE (Elsene, 1948)
Volgens Decelle moet kunst de stedeling behagen en hem ertoe aanzetten de openbare ruimtes te respecteren. Zijn oeuvre getuigt van een grote harmonie. Hij creëert verschillende werken voor openbare plaatsen en, meer bepaald, voor de luchthaven Brussel-Nationaal. Als materiaal gebruikt hij neon. Philippe Decelle is sinds 1993 ook bekend van zijn plasticarium, eerst in de Brusselse Dansaertwijk en tegenwoordig in de Trade Mart (Heizel). Een soort museum, zeg maar, waar hij zijn uitgebreide collectie plastieken voorwerpen tentoonstelt en waar hij zelf ook rondleidingen geeft. Er zijn ook twee zalen gewijd aan het werk van Decelle zelf. Zijn plasticverzameling begon in 1986 met zijn fascinatie voor glas, voor materialen die glanzen en schitteren. Hij zocht ook bewust naar materialen waar licht in speelt, met een voorkeur voor gekleurde plexi. Philippe Decelle noemt zichzelf een kunstenaar van de stad en meer bepaald van Brussel.