Het digitale ticket
Snel nog aan de automaat passeren om je MOBIB-kaart te herladen, da’s verleden tijd. Met het digitale ticket koop je Brupass- en Brupass XL-tickets via de app en ga je meteen op weg.
Lijst met links
Wat is het digitale ticket?
Koop je Brupass- en Brupass XL-tickets via de MIVB-app en reis met het openbaar vervoer in en rond Brussel. Altijd een ticket op zak hebben en meteen opstappen, handig toch? De metropoortjes open je heel eenvoudig met behulp van een QR-code. Neem je vaker het openbaar vervoer? Koop dan meteen 10 ritten en reis aan een extra voordelige prijs. Klein verschil met MOBIB: het digitale ticket is persoonlijk. Dus ook wie 10 ritten koopt, kan die niet delen met een medereiziger.
Wat zijn de voordelen?
- Win tijd: via de app koop je een ticket waar en wanneer je wil. Geen wachtrijen en geen gedoe.
- Koop en reis: je digitale ticket is meteen klaar voor gebruik.
- Betaal de juiste prijs: je betaalt dezelfde prijs als een ticket op een MOBIB-kaart. Wie af en toe de bus, tram of metro neemt, is met een 10-rittenkaart bovendien zo’n 30% goedkoper af dan met losse tickets.
Hoe koop ik een digitaal ticket?
De digitale tickets zijn beschikbaar in de laatste versie van de MIVB-app, dus die moet je misschien even updaten via de Apple Store of de Google App Store. Voor iOS gaat het om de versie 2.7.0 554 et voor Android de 2.7.0 (203035). Via de app zie je onderaan bij ‘Instellingen’ welke versie je hebt.
Om een ticket te kopen via de MIVB-app heb je een account nodig. Log in met je bestaande MIVB-account of maak er een aan in een paar klikken. Had je de app nog niet geïnstalleerd? Download ‘m snel hieronder:
Klik onderaan op “Portefeuille” en ga naar “Mijn digitale tickets”. Graag wat meer uitleg bij je aankoop? In de video hieronder overlopen we op het gemak alle stappen:
Welke tickets kan ik kopen via de app?
Je hebt de keuze tussen 4 verschillende tickets:
- Brupass 1 rit: € 2,60
- Brupass 10 ritten: € 18,20
- Brupass XL 1 rit: € 3,50
- Brupass XL 10 ritten: € 24,50
Brupass-tickets zijn interoperabel. Met je digitale ticket neem je dus ook de treinen van de NMBS of de bussen van TEC of De Lijn binnen Brussel.
Met een Brupass XL-ticket ga je zelfs nog iets verder op verkenning en heb je ook toegang tot haltes buiten het Hoofdstedelijk Gewest.
Hoe reis ik met een digitaal ticket?
Je hebt een ticket en je bent klaar om aan je rit te beginnen? Ga naar je portefeuille, kies het gewenste ticket en klik op “Activeren”. Je ticket is pas geldig nadat je hebt aangeduid op welk netwerk je gaat reizen.
Stap je op aan een bovengrondse halte? Ga rustig zitten, je ticket is geldig van zodra je het geactiveerd hebt. Reis je vanuit een station met toegangspoortjes? Via “Details van het ticket” vind je een QR-code waarmee je de poortjes opent. Hou je telefoon voor de QR-lezer die zich net boven of onder het rode valideertoestel bevindt.
Bij een overstap herhaal je dezelfde stappen. Let wel: met het digitale ticket kan je enkel voor jezelf valideren, het is niet mogelijk om te valideren voor iemand die met je meereist.
Kijk even mee hieronder hoe het in zijn werk gaat:
Wat doe ik tijdens een controle?
Een controle? Via “Details van het ticket” krijg je toegang tot de QR-code die gelinkt is aan dit ticket. De controleur zal de QR-code scannen om de geldigheid van je ticket te bevestigen.
Heb je even geen verbinding meer? Geen paniek, je digitale ticket blijft toegankelijk in de app, ook zonder internetverbinding. Activeer wel altijd je digitale ticket voor je instapt en vergeet niet je overstap aan te geven voor een zorgeloze rit.
Meer vragen? Contacteer ons collega’s van Customer Care of raadpleeg hieronder de veelgestelde vragen.
Een vraag?
Geen vragen gevonden.
Algemene informatie
Wat is het digitale ticket?
Het digitale ticket is een nieuwe manier om te reizen op het net van de MIVB. Vanaf nu kan je met je smartphone digitale tickets kopen en valideren. Je kan er vlot mee op weg en kan ze voorleggen bij controle.
Waarom moet ik een account aanmaken in de MIVB-app om een digitaal ticket te kopen?
Om tickets te kunnen kopen in de MIVB-app, heb je een account nodig.
Dankzij je account vind je makkelijk je tickets terug als je de MIVB-app verwijdert of als je een nieuwe telefoon hebt. Je kan ook het gebruik van je tickets blokkeren als je smartphone gestolen is.
Om met een digitaal ticket te kunnen reizen op de netten van de NMBS en De Lijn moet je trouwens je identiteit bewijzen. We gebruiken de informatie van je account zodat je kan reizen met deze operatoren.
Wat zijn de voordelen van het digitale ticket?
Dankzij het digitale ticket reis je zonder zorgen met je smartphone, net zoals je dat met je MOBIB-kaart doet. Er zijn een aantal voordelen:
- Je moet geen MOBIB-kaart meer kopen, en ze ook niet meer herladen aan een verkoopautomaat
- Je koopt tickets waar en wanneer je wil; ze zijn onmiddellijk beschikbaar.
- Het voordelige tarief van de 10-rittentickets is gewoon beschikbaar, zoals op een MOBIB-kaart.
- Je reist in én rond Brussel met 1 enkel ticket.
Kortom, het digitale ticket biedt alle voordelen van de MOBIB Basic, zonder de nadelen!
Kan ik mijn MOBIB-kaart herladen via de app?
Ja, via de app kan je een MOBIB-kaart herladen. Opgelet: wanneer je een MOBIB-kaart herlaadt via de app, zullen de tickets pas de volgende dag beschikbaar zijn op je kaart. Je MOBIB-kaart herladen kan eenvoudig via onze website stib-mivb.brussels met een kaartlezer.
Kan ik de ritten op mijn MOBIB-kaart gebruiken met mijn smartphone?
Nee, dit zijn twee verschillende manier van reizen. Tickets die je op de ene drager koopt, kan je niet op de andere gebruiken.
Vervangt het digitale ticket mijn MOBIB-kaart?
Nee, het digitale ticket is een extra manier om in Brussel te reizen op de netwerken van de 4 openbaarvervoermaatschappijen. Het vervangt de MOBIB-kaart niet: die blijft gewoon beschikbaar.
Kan ik ook mijn abonnement toevoegen?
Momenteel is dat niet mogelijk. We bekijken de mogelijkheid om in de toekomst andere soorten vervoerbewijzen in de MIVB-app toe te voegen, waaronder abonnementen.
Wat als ik geen internetverbinding heb?
Je moet verbonden zijn met internet om een ticket te kopen, het te activeren en een overstap aan te geven. Zodra je ticket is geactiveerd, blijft je QR-code echter beschikbaar. Zelfs zonder internet kan je dus reizen, en je ticket in gebruik voorleggen in geval van controle.
Wat als ik mijn telefoon kwijt ben?
Als je je telefoon verliest, kan de customer care van de MIVB je portefeuille blokkeren zodat je tickets niet door derden kunnen worden gebruikt.
Wil je je tickets terugkrijgen op je nieuwe telefoon? Log dan met je gekende gebruikersgegevens in op je account in de MIVB-app. Je tickets zullen automatisch op je nieuwe telefoon worden overgezet.
Wat als ik een digitaal ticket per ongeluk heb geactiveerd?
Dat zou normaal niet mogen gebeuren, aangezien er meerdere stappen nodig zijn om een digitaal ticket te activeren. Je kan echter altijd terecht bij onze Customer Care om de situatie uit te leggen.
Met wie kan ik contact opnemen bij problemen?
Onze Customer Care staat ter beschikking per telefoon, via ons contactformulier, op de sociale media en per post.
Kan ik het digitale ticket gebruiken bij vertrek van de luchthaven?
Nee, bij vertrek van de luchthaven moet je een Go2City-ticket gebruiken, dat enkel beschikbaar is op een MOBIB-kaart of via contactloos betalen met de bankkaart.
Welke informatie verzamelen jullie wanneer ik een digitaal ticket gebruik, en wat doen jullie met die gegevens?
Je vindt alle info over de verzamelde gegevens en de manier waarop we ze verwerken op onze pagina met de privacyverklaring, bij het onderdeel “Lijst van verwerkingen” - “Betalen met je smartphone”.
Een digitaal ticket kopen
Hoe koop ik een digitaal ticket?
Download de MIVB-app op je smartphone en ga vervolgens naar de tab “Portefeuille”. Log in op je MIVB-account of maak er één aan als je er nog geen hebt.
In je “Portefeuille” vind je het onderdeel “Mijn digitale tickets”. Daar klik je op “Een ticket kopen”. Selecteer dan de tickets die je wil, bevestig je aankoop en betaal. Je tickets zullen onmiddellijk op je telefoon worden geladen.
Welke betaalmiddelen zijn er?
Je kan het digitale ticket betalen met Bancontact, Visa, Mastercard en Maestro kaarten, of rechtstreeks via je bankapp (voorbeeld: Payconiq).
Welke soorten tickets kan ik kopen?
Op dit moment kan je Brupass- en Brupass XL-tickets kopen, in 1 of 10 ritten.
Hoe krijg ik een aankoopbewijs voor een digitaal ticket?
Bij aankoop krijg je automatisch een aankoopbewijs via e-mail. Heb je het bewijs niet gekregen? Je vindt het terug in de app via het icoontje “Aankoopgeschiedenis”, rechts bovenaan in de tab “Portefeuille”. Het aankoopbewijs blijft beschikbaar tot 18 maanden na de aankoop.
Met een digitaal ticket reizen
Wat is het verschil tussen Brupass en Brupass XL?
Met een Brupass kan je reizen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de voertuigen van de 4 openbare vervoermaatschappijen (MIVB, De Lijn, NMBS en TEC). Wil je verder reizen, tot in Waals- of Vlaams-Brabant? Dan heb je een Brupass XL nodig. Ontdek de Brupass XL-zone dankzij ons plan.
Hoe reis ik met een digitaal ticket?
1. Nadat je het digitale ticket hebt gekocht, moet je het eerst activeren vóór je opstapt. Ga daarvoor naar je “Portefeuille”, kies het ticket dat je wil gebruiken en klik op ‘activeren’.
2. Er zal een venster verschijnen waar je moet aangeven op welk netwerk je wil reizen
3. Zodra je je keuze hebt bevestigd, is je ticket geactiveerd en kan je op weg. Met de QR-code kan je de toegangspoortjes in de stations openen. Je kan hem ook tonen in geval van controle, bij elk van de 4 openbaarvervoermaatschappijen.
Wat als ik moet overstappen?
"Ga naar “Portefeuille” en klik op “Details van het ticket” van je ticket in gebruik.
Klik daarna op “Overstappen” en kies vervolgens het netwerk waarop je wil reizen. Ter herinnering, telkens je overstapt op een ander voertuig moet je dat aangeven, zelfs als je niet van vervoermaatschappij verandert."
Moet ik telkens valideren wanneer ik op een ander voertuig overstap?
Ja, het is verplicht om elke overstap op een ander voertuig aan te geven, zelfs als je niet van vervoermaatschappij verandert. Daardoor kunnen we de bezetting op onze lijnen optimaal evalueren en ons aanbod verbeteren daar waar het nodig is.
Hoe lang blijft een ticket geldig na activatie?
Een digitaal ticket blijft even lang geldig als een ticket op een MOBIB-kaart. Je digitale tickets zijn 1 uur geldig. Na een uur heb je nog 60 minuten om je traject af te ronden in het voertuig waar je zit, en om het station te verlaten via de poortjes. Als deze tijd om is, moet je een nieuw ticket activeren.
Moet ik mijn ticket ook “deactiveren” aan het einde van mijn traject?
Nee, de geldigheidsduur van een ticket staat vast. Het is dus niet nodig om een ticket te deactiveren aan het einde van je traject.
Hoe kan ik op het net van De Lijn reizen?
Kies het netwerk van De Lijn wanneer je het ticket activeert (of wanneer je overstapt). Je zal een venster zien waarin je je naam en voornaam moet bevestigen. Opgelet, de namen die je ingeeft moeten overeenkomen met die op je identiteitsdocumenten, anders is je ticket niet geldig. Zodra je deze info hebt bevestigd, is je ticket geactiveerd en kan je je traject starten.
Bij een ticketcontrole toon je de controleur van De Lijn gewoon het scherm ""Details van het ticket"" van je ticket in gebruik. Hij zal de QR-code scannen. Het is belangrijk om je ticket te activeren op het netwerk van De Lijn. Als je dat niet doet, zal je QR-code niet geldig zijn en ben je in overtreding.
Hoe kan ik op het net van TEC reizen?
Kies het netwerk van TEC wanneer je het ticket activeert (of wanneer je overstapt). De app zal toegang vragen tot de camera van je telefoon, en zal die vervolgens aanzetten. Scan met je telefoon de QR-code op het TEC-valideertoestel in het voertuig waar je instapt. Je vervoerbewijs wordt zo meteen geactiveerd.
Bij een ticketcontrole toon je de controleur van TEC gewoon het scherm “Details van het ticket” van je ticket in gebruik. De controleur zal de QR-code scannen. Het is belangrijk om je ticket te activeren op het netwerk van TEC. Als je dat niet doet, zal je QR-code niet geldig zijn en ben je in overtreding.
Hoe kan ik op het net van de NMBS reizen?
Kies het netwerk van de NMBS wanneer je het ticket activeert (of wanneer je overstapt). Je zal een venster zien waarin je je naam en voornaam moet bevestigen. Opgelet, de namen die je ingeeft moeten overeenkomen met die op je identiteitsdocumenten, anders is je ticket niet geldig. Zodra je deze info hebt bevestigd, is je ticket geactiveerd en kan je je traject starten.
Bij een ticketcontrole toon je de controleur van de NMBS gewoon het scherm “Details van het ticket” van je ticket in gebruik. De controleur zal de QR-code scannen. Het is belangrijk om je ticket te valideren op het netwerk van de NMBS. Als je dat niet doet, zal je QR-code niet geldig zijn en ben je in overtreding.
Hoe kan ik met meerdere personen reizen?
Op dit moment is het niet mogelijk om met meerdere personen te reizen met één smartphone. Elke reiziger moet zijn eigen telefoon hebben met de MIVB-app, ingelogd zijn op zijn eigen account en zijn eigen ticket hebben. Opgelet, meerdere personen kunnen niet tegelijk één uniek account gebruiken om te reizen. In de toekomst zullen we de feature verder ontwikkelen en de mogelijkheid toevoegen om met meerdere personen te reizen met dezelfde smartphone.
Wat in geval van controle?
In geval van controle toon je gewoon de details van je ticket in gebruik, waarin een dynamische QR-code staat. De controleur zal deze QR-code scannen om de geldigheid van je ticket te controleren.
Een aantal belangrijke aandachtspunten:
- Zorg ervoor dat de batterij van je smartphone voldoende is opgeladen. Als je telefoon uitvalt, zal de controleur niet anders kunnen dan een overtreding vaststellen. Niet zeker of je batterij het einde van je traject haalt? Koop dan best een ander soort ticket.
- Toon geen screenshot van je QR-code. De QR-code is dynamisch. Een screenshot zal dan ook als ongeldig worden beschouwd.
- Activeer altijd je ticket vooraleer je opstapt in een voertuig. Als je je ticket valideert op het moment van de controle, wordt dit als fraude beschouwd wanneer de QR-code wordt gescand.
Hoe open ik de toegangspoortjes in de metrostations?
Heel eenvoudig! Activeer het ticket warmee je wil reizen en klik vervolgens op de knop “Details van het ticket”. Scan de QR-code die op je scherm verschijnt aan een QR-codelezer op één van de poortjes en klaar is kees. De poortjes die voorzien zijn van een QR-codelezer zijn makkelijk zichtbaar dankzij een gele sticker. Meestal zijn dat de poortjes helemaal rechts en die in de sas voor personen met beperkte mobiliteit.
Hoe vind ik snel de QR-codelezer in de metrostations?
De QR-codelezer is een klein venstertje dat volledig is geïntegreerd in onze toegangspoortjes. Je vindt hem makkelijk dankzij de gele sticker. Meestal op het poortje helemaal rechts, en in de sas voor personen met beperkte mobiliteit. In functie van het model kan hij zich ook net boven of net onder het rode valideertoestel bevinden.
Hoe geraak ik uit een metrostation met het digitale ticket?
Net zoals je er binnen bent geraakt! Klik in de app op “Portefeuille” en ga naar de details van je ticket in gebruik. Daar vind je een QR-code die je kan scannen om de poortjes te openen.
Hoe valideer ik mijn ticket in een bus, tram of trein?
Activeer gewoon je digitale ticket! Klik op de tab “Portefeuille” in de MIVB-app, kies het ticket dat je wil gebruiken en klik op “Activeren”. Zodra je het netwerk hebt gekozen waar je op wil reizen, is je ticket gevalideerd en kan je het traject starten.
Wat als de batterij van mijn telefoon plat is?
Als je met een digitaal ticket wil reizen, zorg je er best voor dat je telefoon voldoende is opgeladen. Als je telefoon uitvalt, zal de controleur namelijk niet anders kunnen dan een overtreding vaststellen. Niet zeker of je batterij het einde van je traject haalt? Dan koop je best een ander type ticket, ofwel aan een verkoopautomaat, ofwel direct met contactloos betalen.
Wat als de QR-codelezer op de toegangspoortjes niet werkt?
Je hebt meerdere opties:
- Zoek een ander poortje met een QR-codelezer. Je vindt er sowieso één in alle sassen voor personen met beperkte mobiliteit, en elke rij toeganspoortjes heeft er ook één.
- Als je het station wil binnengaan, gebruik dan een ander type vervoerbewijs (een ticket op MOBIB bijvoorbeeld, of contactloos betalen). Had je al je digitale ticket geactiveerd? Aarzel dan niet om foto’s te nemen van de defecte QR-codelezer. Bewaar ook zeker de aankoopbewijzen, om onze Customer Care te vragen om je gebruikte ticket te vervangen.
- Als je niet uit het station raakt, gebruik je de gele knop om hulp te vragen aan de dispatching. Die zal de nodige maatregelen nemen zodat jij het station kan verlaten.
Je kan in elk geval terecht bij een medewerker in het station om je probleem te melden.
Kan ik een screenshot van de QR-code gebruiken om te reizen op het MIVB-net?
Nee. De QR-code van de MIVB is dynamisch, dat wil zeggen dat hij vaak verandert om veiligheidsredenen. Enkel de QR-code die wordt weergegeven in de app is geldig om de poortjes te openen en om voor te leggen bij controle.
Kan ik gebruik maken van de gratis P+R-parking met een digitaal ticket?
Neen, dat is op dit moment niet mogelijk. Je moet een ticket op MOBIB of een papieren ticket hebben om gratis gebruik te kunnen maken van de P+R-parkings.