Vlot op weg met de MIVB-app
Met de app koop je tickets in een handomdraai en heb je alle info in real time op zak.
Heb je de MIVB-app nog niet? Download ‘m hier.
Lijst met links
Brupass (XL)-tickets bij de hand
Via de MIVB-app koop je nu Brupass- en Brupass XL-tickets en ga je meteen op weg.
- Je hoeft niet langer een automaat te zoeken, koop je ticket waar en wanneer je wil.
- Je ticket is meteen beschikbaar via de app. Da’s weer wat tijd bespaard!
- Via de app koop je Brupass (XL) 1 of 10 ritten. 10 ritten halen, is minder betalen. Zo reis je niet alleen vlot, maar ook aan een voordelige prijs.
Alle info in real time
- Dankzij de app ben je meteen mee: je vindt er niet alleen realtime-info over het MIVB-netwerk, maar ook over de treinen van de NMBS en de bussen en trams van De Lijn en TEC.
- Duid je meest gebruikte lijnen of haltes aan als favoriet, zo krijg je in één oogopslag een update over je gebruikelijke traject.
- ‘Waar is mijn bus nu weer?’, het moet een van de meest gestelde vragen zijn bij onze klanten. De rode bolletjes op de lijn tonen je meteen waar dat busje zit. De pro’s weten ook dat je naar rechts swipet om lijnen en voertuigen in de buurt te zien!
Routeplanner
- Plan je reis van punt A en naar punt B en kies zelf je vertrekdatum en -uur.
- Bij de opties kies je voor metro, tram, bus of trein en schakel je ritten met de NMBS, de Lijn en TEC in of uit. Handig!
- Snelste verbinding, minste overstappen of kortste wandelafstand? You do you, de app houdt rekening met je voorkeuren.
Interactieve kaart
- Vlot overstappen wordt kinderspel met de app bij de hand. De interactieve kaart toont je namelijk ook de haltes van De Lijn, de NMBS en TEC met de vertrektijden in real time.
- Raak ook ondergronds het noorden niet kwijt: de in- en uitgangen van onze stations staan aangeduid in de app.
- Op zoek naar een Villo!, Cambio of Collecto? De kaart maakt je meteen wegwijs.
Inhoud van je MOBIB-kaart
- Hoeveel ritten er nog op je MOBIB-kaart staan? Verbind je kaart met de app via NFC-technologie en je komt het te weten.
- Abonnement of ticket, herlaad je MOBIB-kaart gewoon via de app. Hou wel rekening met een wachttijd van minstens 24 uur.
Toegankelijkheid
- Heb je een roltrap of lift nodig? Via de tab “Info” zie je per station in real time of alle roltrappen en liften er werken. Lees er hier alles over.
- Voor de bussen en tramlijnen 7 en 9 vertelt de app je in welke mate een halte toegankelijk is.
Widgets
Dankzij een widget blijft er actuele informatie zichtbaar op je startscherm zonder de app te openen. De MIVB-app biedt je 3 handige widgets aan. Hier lees je hoe je ze installeert.
- Met de widget ‘Mijn adressen’ zoek je direct een reisweg op van of naar een opgeslagen adres. Instant routeplanner, thank you very much!
- ‘Mijn lijnen’ toont geplande omleidingen en de positie van voertuigen in real time. Handig!
- Met ‘Mijn haltes’ zie je altijd wanneer de volgende bus, tram of metro vertrekt. En dat zonder de app te openen!
FAQ Mobiele app STIB-MIVB
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik een reisweg opzoeken?
Klik in het gedeelte "Traject" op het zoekveld en geef jouw bestemming in (adres, halte of plaats). Via de kalenderknop onderaan links kan je het vertrekuur en het aankomstuur kiezen of het laatste vertrek opzoeken.
Lanceer de zoekopdracht; je zult verschillende trajecten op maat voorgesteld krijgen. Naargelang de voorstellen kan je het snelste traject kiezen, met de minste wandelafstand of het kleinste aantal overstappen.
Je kunt op ieder moment de vervoersmodi die je het best passen (metro, tram, bus of trein) selecteren in jouw zoekopdracht via het menu “opties” (onder je bestemming). De MIVB heeft alle andere vervoersoperatoren in Brussel geïntegreerd in haar app.
Hoe kan ik mijn reisweg volgen?
Na jouw zoekopdracht en keuze van jouw reisweg, klik je op de knop "De reisweg starten" onder de details.
De app zal je stap voor stap doorheen jouw reisweg begeleiden en je verwittigen wanneer je het MIVB-voertuig moet verlaten.
Hoe kan ik een traject meerdere uren of dagen op voorhand inplannen?
Deze functie is enkel beschikbaar voor gebruikers met een account.
Op het scherm met de resultaten voor jouw zoekopdracht, klik je op de kalender en plan je de dag en het uur van vertrek of aankomst. Met de MIVB kan je namelijk jouw traject plannen tussen 30 minuten en 10 dagen op voorhand en blijf je op de hoogte dankzij notificaties.
Om een notificatie voor je vertrek te activeren, klik op het icoontje van het belletje boven rechts in het detailscherm van je route. In het scherm dat zich vervolgens opent, kan je kiezen hoeveel tijd voor vertrek je een notificatie wenst te krijgen. Activeer de notificatie bovenaan rechts.
Hoe kan ik informatie vinden over één bepaalde lijn?
Kies de lijn die je interesseert in het deel "Netwerk" door het lijnnummer op te zoeken via het zoekveld of door de lijst met lijnen op het scherm door te nemen.
Zodra het detail van de lijn geopend is, kan je via de "thermometer" de realtimepositie van de voertuigen op de lijn en de wachttijd aan de nabijgelegen en favoriete haltes zien. Door rechts te swipen kan je bovendien de lijnen raadplegen die parallel lopen, alsook de positie van de voertuigen.
Hoe kan ik een halte als favoriet opslaan?
Vind eerst de lijn van de halte die je als favoriet zou willen opslaan. Ga naar het scherm “Netwerk” en zoek het lijnnummer op of kies het juiste nummer in de lijst.
In de details van de betrokken lijn (in de juiste richting) kan je de gewenste halte kiezen. In het detailscherm van deze halte klik je op het hartje rechts bovenaan om die als favoriet toe te voegen.
Hoe kan ik een lijn als favoriet opslaan?
Zoek eerst de lijn die je als favoriet zou willen opslaan. Ga hiervoor naar het scherm "Netwerk". Je kunt zoeken via lijnnummer of de lijst met lijnen op het scherm doornemen.
Klik dan op het hartje rechts bovenaan het scherm in het detail van de lijn (in de gewenste richting) die je als favoriet wenst toe te voegen.
Waarom moet ik een account aanmaken in de app?
Je kunt vrij kiezen of je een account aanmaakt of niet. Indien je een account hebt aangemaakt, zal dit je toegang krijgen tot andere functionaliteiten zoals de MOBIB-ruimte, het toevoegen van adressen in een zoekopdracht voor een reisweg als favoriet, of een back-up krijgen van jouw favorieten indien je van telefoon verandert.
Kan ik het MyBOOTIK-account gebruiken dat ik heb aangemaakt op de website mivb.be om me in te loggen op de mobiele app?
Ja, je kunt inloggen op de mobiele app met hetzelfde e-mailadres en paswoord als op de website mivb.be. In de app zal je dan alle informatie terugvinden waarover je reeds beschikt in jouw MyBOOTIK-account.
Hoe kan ik mijn MOBIB-kaart(en) beheren?
Ga naar het scherm MOBIB-ruimte en voeg een MOBIB-kaart op naam of een MOBIB-kaart Basic toe.
Je kunt vanaf dan jouwe persoonlijke gegevens verbonden met de kaart raadplegen, ze wijzigen en een notificatie krijgen wanneer jouw abonnement verstrijkt.
Bovendien kan je rechtstreeks jouw vervoerbewijzen aankopen.
Ik probeer mijn MOBIB-kaart aan mijn account toe te voegen, maar er verschijnt een bericht dat mijn kaart reeds aan een account gekoppeld is. Wat moet ik doen?
Jouw kaart is waarschijnlijk al gekoppeld aan een account via onze website. Je beschikt over 2 mogelijkheden:
- Ofwel kan je inloggen op jouw MIVB-app met behulp van jouw bestaande internetaccount MyBOOTIK/mivb.be;
- Ofwel kan je de gewenste MOBIB-kaart uit jouw MyBOOTIK-account halen en deze dan toevoegen aan jouw account van de mobiele app. Surf hiervoor naar de website mivb.be, log je in op het account waaraan jouw kaart gekoppeld is en verwijder de kaart uit jouw account.
Indien je bent vergeten aan welk account jouw kaart gekoppeld is, dan kan je de verwijdering ook aanvragen via de website mivb.be. Log in op de website mivb.be via het account dat je gebruikt op de mobiele app en probeer jouw MOBIB-kaart aan dit account te koppelen. De website zal je vragen of je een notificatie wenst te sturen naar het account waaraan de kaart gekoppeld is, om de kaart te verwijderen. Hierna kan je jouw MOBIB-kaart via de mobiele app toevoegen.
Hoe kan ik mijn persoonlijke parameters en de parameters van mijn toepassing beheren?
Je kunt jouw persoonlijke parameters te allen tijde beheren. Ga hiervoor naar het deel "Instellingen". Je kunt hier jouw paswoord et de taal van jouw account wijzigen, maar ook de handige parameters activeren.
Hoe kan ik het startscherm van mijn app kiezen?
Ga naar het deel "Instellingen". Open het menu "Startscherm". Je zult kunnen kiezen tussen "Traject", "Netwerk" en "Haltes" als openingsscherm van de app.
Hoe kan ik de taal van de toepassing wijzigen?
Ga naar het deel "Instellingen". Open het menu "Taal". Je zult hier de taal van de toepassing ("Frans", "Nederlands" en "Engels") en de taal van de haltes ("Frans" en "Nederlands") kunnen kiezen.
Hoe beheert de MIVB mijn persoonsgegevens?
Je zal alle informatie vinden in onze Privacyverklaring.