Er was eens een tram, een bus en een metro...
Hoe zag het openbaar vervoer eruit voordat de MIVB werd opgericht? Waarom werd het opgericht? Hoe ontwikkelde het net zich?
Al deze vragen vormen dé perfecte gelegenheid om ons te verdiepen in de memorabele data van de geschiedenis van het openbaar vervoer en de MIVB.
Met dank aan Axel Vandecasteele van het Trammuseum voor zijn medewerking.
Onze geschiedenis
Van 1869 tot 1953
1869: Eerst was er het paard...
1 mei: de eerste tram met paardentractie vormt de verbinding tussen de Naamse Poort en het Terkamerenbos. Zo begint de geschiedenis van de ‘tram' in Brussel.
1874: De eerste vervoersmaatschappij
Oprichting van het bedrijf ‘Les Tramways Bruxellois', dat niet veel later de enige concessiehouder van het net wordt. Door de invoering van een gecoördineerd lastenboek ontstaan de eerste banden tussen de vervoersmaatschappij en de stad Brussel.
1894: De paarden gaan op stal, de elektrische tractie is in aantocht!
Brussel voorziet de eerste spoorvakken van het net van elektriciteit zodat de eerste trams kunnen rijden.
1899: Het net breidt uit en de techniek gaat erop vooruit
'Les Tramways Bruxellois' krijgt de concessie van het net tot 31 december 1945, op voorwaarde dat op het volledige net de elektrische tractie wordt gebruikt. In 1885 was het net 37 km lang. In 1945 bereikte het 241 km.
1907: Gemotoriseerde autobussen vervangen de omnibussen met paarden
De eerste autobussen rijden op proef op de lijn die de Beurs verbindt met het gemeenteplein van Elsene. Ze worden afgeschaft in 1913. De laatste omnibus keert in 1922 terug naar de stelplaats.
1926: De autobus wordt zelfstandig
Nadat de autobussen in 1920 terug verschijnen op de lijn "Tram-Car Noord-Zuid" wordt de naamloze vennootschap 'Les Autobus Bruxellois' opgericht, die belast is met de exploitatie en de ontwikkeling van het busnet.
1939: Een trolleybus op het net
De unieke trolleybuslijn 54 Machelen-Vorst wordt in dienst genomen. Ze wordt vervangen door een bus in 1964.
Van 1954 tot 1959
1954: De oprichting van de MIVB
1 januari: de Belgische Staat, de Provincie Brabant en 21 Brusselse gemeenten sluiten zich aan bij de N.V. ‘Les tramways Bruxellois' waardoor de ‘Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel' ontstaat. De nieuwe publiekrechtelijke structuur heeft een eigen rechtspersoonlijkheid. Brussel krijgt een intercommunale voor de exploitatie van het stadsnet voor openbaar vervoer. De overheid bezit de helft van het kapitaal van de MIVB en de andere helft behoort toe aan de N.V. ‘Les Tramways Bruxellois'.
1955: De MIVB erft de maatschappij 'Les Autobus Bruxellois'
De maatschappij exploiteert dan een 246 km lang spoornet met zo'n zestigtal tramlijnen, een trolleybuslijn en drie buslijnen. Al heel snel gaat de MIVB de autobussen exploiteren voor de bediening van de nieuwe wijken in de stadsrand: er worden acht aanvragen ingediend voor de exploitatie van nieuwe lijnen en er worden 60 nieuwe bussen besteld.
1958: Een eerste grote uitdaging
De Wereldtentoonstelling wordt geopend en zorgt voor een toestroom van bezoekers die allemaal moeten worden vervoerd. Voor dit internationale evenement zijn grote wegwerkzaamheden gepland. Dit is dé kans voor de MIVB om het spoornet te ontwikkelen. Er wordt geïnvesteerd in de tramstations van de Heizel, op de Grote Ringlanen en op de Louizalaan worden eigen banen aangelegd voor de trams en in de buurt van het Zuidstation wordt de eerste tunnel voor trams geopend.
Van 1960 tot 1969
1964: Het grote succes van de bus en het prille begin van de metro
In de jaren zestig is de bus erg in trek. De exploitatie van dit vervoermiddel is beduidend goedkoper en dus heeft de bus een voorsprong op de tram. Veertig kilometer spoor verdwijnt, terwijl het busnet van 40 tot 185 km wordt uitgebreid.
Tegelijkertijd wint de personenwagen terrein en in de strijd tegen deze concurrent onderzoekt de MIVB de mogelijkheden van het ondergrondse spoor. Dit is het ideale moment om de eerste plannen voor een ondergrondse tram uit de kast te halen, die dateren van 1892.
1965: De eerste houweelslagen voor de premetro
De werkzaamheden gaan van start. De hoofdas is de oost-westlijn, van De Brouckère naar het Schumanplein. Volgens de plannen zal deze tunnel in eerste instantie gebruikt worden door trams, maar de MIVB bereidt de toekomst voor en bouwt de tunnel gelijk naar het profiel van de metro.
1967: Een pijnlijke reorganisatie van het net
Door de ontwikkeling van het ondergrondse net moet het bovengrondse net volledig worden gereorganiseerd. De afschaffing van de kleine lijnen ten gunste van de twee centrale assen veroorzaken een kentering van de gewoonten. De reizigers protesteren. De MIVB verliest een groot marktaandeel. Aan het eind van 1968 daalt het aantal reizigers onder de symbolische grens van de 200 miljoen!
1969: De feestelijke opnening van de premetro
17 december: koning Boudewijn wijdt het eerste spoorstuk van de oost-westas in. Het bestaat uit 6 ondergrondse stations tussen De Brouckère en Schuman.
Eén jaar later is de premetro van de Kleine Ring klaar. De eerste metrokunst dateert ook uit deze periode: in de nieuwe stations prijken kunstwerken - een verrijking voor het culturele erfgoed van Brussel.
Van 1970 tot 1979
1970: Een metro ten tijde van crisis
In het begin van de jaren zeventig wekt de premetro heel wat enthousiasme op, maar de exploitatie van het ondergrondse net kost handenvol geld in een gespannen, zwak sociaal-economisch klimaat: dit is de eerste oliecrisis.
1972: Een 'moderne' vloot
Ondanks het gespannen economische klimaat moet de vloot worden uitgebreid en gemoderniseerd. De MIVB koopt opnieuw trams van het type 7000 en gelede trams '7500'. Niet veel later worden ook bidirectionele voertuigen '7800' aangeschaft. Een vloot van 480 splinternieuwe bussen vervangt de 400 afgevoerde voertuigen. Voor deze nieuwe vloot wordt de remise Delta gebouwd. In het kader van de besparingen worden ontwaardingsapparaten voor verschillende vervoersbewijzen geïnstalleerd en externe verkooppunten geopend.
1976: Brussel heeft een metro
20 september: duizenden mensen wonen de feestelijke opening van de eerste metrolijn bij. Het spoorstuk is 11 km lang, bestaat uit een gemeenschappelijk stuk van De Brouckère tot Merode en splitst bij de Tervuurse Poort in twee takken voor de bediening van de zuid-oostelijke (Beaulieu) en noord-oostelijke (Tomberg) wijken van de hoofdstad. 45 dubbele stellen worden in gebruik genomen.
4 oktober: Het eerste spoorstuk op de noord-zuidas wordt geopend.
De uitbreidingswerken gaan gestaag verder dankzij de steun van de overheid en het herstelde vertrouwen van de reizigers.
1978: De MIVB = 100% overheid
De Belgische Staat neemt de aandelen van de N.V. ‘Les Tramways Bruxellois' over. Zo zijn alle aandelen van de MIVB in handen van de overheid.
In mei gaat een minibusdienst voor mindervaliden van start.
Van 1980 tot 1989
1981: De metro arriveert in het westen
8 mei: de metrolijn die het oosten van de agglomeratie verbindt met het stadscentrum wordt doorgetrokken naar het westen. Een stuk van deze lijn loopt onder het kanaal van Charleroi voor de bediening van drie nieuwe stations: Graaf van Vlaanderen, Zwarte Vijvers en Beekkant.
1982: De metro breidt verder uit
Er worden twaalf nieuwe metrostations geopend: in het oosten richting Sint-Lambrechts-Woluwe, in het zuidwesten richting Anderlecht en in het noordwesten richting Koekelberg, Jette en Laken.
1983: Budgettaire beperkingen
Via een saneringsplan verspreid over 5 jaar legt de Staat budgettaire beperkingen op aan de MIVB. Dit is een zware crisis. Er zijn plannen om het bovengrondse spoornet af te schaffen. Omdat dit idee op protest stuit, wordt de lengte van het tramnet tijdens deze 5 jaar uiteindelijk teruggebracht van 150 km naar 134 km.
1985: Het gaat goed met de metro
De oost-westas wordt verlengd tot Hermann-Debroux en wordt later doorgetrokken tot Heizel en Veeweide.
Op de Kleine Ring wordt het premetrostation Louiza geopend en worden grote aanpassingen uitgevoerd aan het bovengrondse net. Eén jaar later wordt op dezelfde as het station Simonis ingewijd.
Op lijn 71 rijden nu gelede autobussen.
1988: Het ontstaan van lijn 2
In augustus wordt lijn 1B doorgetrokken tot in Woluwe met de stations Kraainem en Stokkel.
2 oktober: de ingebruikname van metrolijn 2 op de as van de Kleine Ring is hét grote evenement van dit jaar. Deze lijn loopt van het station Simonis naar het Zuidstation. De premetrostations tussen Rogier en Louiza worden aangepast om de metro te ontvangen en er gaan 5 nieuwe stations open: Ribaucourt, IJzer, Munthof, Hallepoort en Zuidstation. Het net is 7,1 km lang.
1989: De MIVB onder gewestelijke voogdij
Door de institutionele hervorming van januari zijn de drie gewesten verantwoordelijk voor de organisatie van het openbaar vervoer. Vanaf nu mag het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het stads- en streekvervoer op zijn grondgebied naar eigen goeddunken organiseren.
Van 1990 tot 1999
1990: Het juridisch kader van de MIVB wordt vastgelegd
22 november: de Brusselse regering keurt de ordonnantie goed waarin de opdracht en het juridisch kader van de MIVB worden vastgelegd. De MIVB is als publiekrechtelijke entiteit belast met de exploitatie van de openbare dienst van het stedelijke openbare vervoer onder de voogdij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
1991: Het eerste beheerscontract en de intrede van het begrip 'klant'
19 maart: de MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tekenen het eerste beheerscontract. Voor de eerste keer in België ondertekenen een openbaar bedrijf en zijn voogdijoverheid een contract waarin de rechten en plichten van beide partijen worden vastgelegd om de gewestelijke mobiliteit te waarborgen. In dit contract van vijf jaar worden de opdrachten en de diensten beschreven die de MIVB moet volbrengen en de budgetten die de MIVB hiervoor krijgt toegewezen. In dit contract doet het begrip klant zijn intrede!
De MIVB neemt ook een nieuwe visuele identiteit aan: de voertuigen krijgen een lichtgele kleur. De letters MIVB worden in een blauwe rechthoek geplaatst op een rode punt met een helling van 12,5 °, de hellingsgraad van een renner in volle actie, om een indruk van beweging weer te geven.
De busvloot is verouderd: de helft van de voertuigen zijn tussen 15 en 18 jaar oud! De MIVB begint de vloot te vernieuwen en koopt 360 nieuwe bussen aan op 6 jaar tijd.
Na enkele magere jaren wordt er opnieuw geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur door de tramsporen te moderniseren.
1993: De technologische vooruitgang ten dienste van het leefmilieu
Het respect voor het leefmilieu treedt op de voorgrond. Er worden 60 bussen besteld die aan de nieuwe Europese milieunormen beantwoorden en de zoektocht naar alternatieve energiebronnen gaat van start. Op het net worden 20 bussen getest die op samengeperst aardgas rijden.
De premetro wordt verlengd van het Zuidstation tot Albert.
1994: Een futuritische tram
29 april: dankzij de officiële komst van de tram T2000 ogen de trams definitief futuristisch. Honderd jaar na de introductie van de eerste elektrische trams op het net, is de technologie van deze tram nauw verwant aan de technologie van de metro: een lage vloer, brede deuren en een nooit eerder geziene ruimte en comfort voor de reizigers.
In 1994 drijft de MIVB de frequenties tijdens de spitsuren op en verschijnen de 'Infodyn'-borden in de metrostations van de lijnen 1A en 1B. Dankzij deze technologische vernieuwing kan men precies zien hoe lang men nog moet wachten tot de volgende metro arriveert.
1998: de metro breidt verder uit
25 augustus: lijn 1A wordt verlengd tot het station Koning Boudewijn en het nieuwe station Heizel wordt feestelijk geopend. Aan de andere kant van het Gewest wordt de eerste steen gelegd voor de verlenging van de metro tot aan het Erasmusziekenhuis.
1999: De MIVB online
5 maart: de MIVB heeft een eigen stek op het web. Het adres ‘www.mivb.be' heeft onmiddellijk veel succes. Twee jaar later kunnen de gebruikers online een reisweg opzoeken.
Van 2000 tot 2009
2000: Nieuwe bussen
Het rijtuigenpark van de MIVB wordt uitgebreid met twee kleine nieuwelingen: de Midibus en de Cito. De midibussen zijn kleiner dan een gewone bus en bieden plaats aan een vijftigtal mensen. Ze zijn ideaal voor de bediening van woonwijken en tijdens de daluren. Dankzij hun motor met elektrische-dieselaandrijving zijn de Cito's milieuvriendelijker en maken zij minder lawaai.
2001: De bus vliegt naar Zaventem
1 juli: lijn 12, de 'Airport Line', gaat van start.
2020: Een stap in de richting van een beter leefmilieu
1 juli: de MIVB slaat met veel enthousiasme de weg in van de methode van de ‘Ecodynamische onderneming'. Dit label wordt uitgereikt door het Brussels Instituut voor Milieubeheer en bewijst dat een onderneming of een instelling een goed milieubeheer voert. Het label is drie jaar geldig, wordt toegekend aan een geografische entiteit en telt 1 tot 3 sterren, naargelang de prestaties.
22 september: de MIVB neemt deel aan de eerste autoloze dag in Brussel waar enorm veel mensen op afkomen!
2003: Een hele resem nieuwigheden
1 februari: lancering van de Jump-kaart die geldig is voor de MIVB, De Lijn, TEC en de NMBS.
21 februari: de MIVB lanceert de eerste nachtlijn met de N71.
22 mei: Het car-sharingproject 'Cambio' gaat van start.
15 september: vier nieuwe metrostations worden geopend (Erasmus, Eddy Merckx, COOVI en Het Rad).
2004: Gelukkige verjaardag!
1 januari: de MIVB blaast vijftig kaarsjes uit.
In dit jaar worden de vier centrale perrons op de noord-zuidas ingewijd.
2005: Nieuwtjes op het net en duurzame ontwikkeling
Lijn 71 wordt volledig toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit, de werkzaamheden voor de verlenging van lijn 94 tot Herrmann-Debroux gaan van start, 140 nieuwe bussen worden besteld, tussen het Centraal Station en De Brouckère wordt een busstrook in tegengestelde rijrichting in gebruik genomen, ...
5 juni: de MIVB werkt aan duurzame ontwikkeling door het handvest van de Internationale Unie van het Openbaar Vervoer voor duurzame ontwikkeling te ondertekenen. Dit handvest is niet bekend bij het grote publiek maar het maakt de invoering van beheersinstrumenten en een strategie mogelijk die geleidelijk aan uitmonden in concrete acties voor de MIVB, het leefmilieu en de klanten.
2006: Een nieuwe generatie trams
In maart rijdt een nieuwe generatie trams door de straten van Brussel: de 32 meter lange T3000. Er waait een kleine 'art nouveau'-wind door de MIVB ...
8 maart: de MIVB stelt zijn allernieuwste voertuigen voor. Gedaan met het geel en het blauw, nu is het de beurt aan zilver en brons, koper of goud.
2006: Het nieuwe schooljaar gaat feestelijk van start
1 september: het 69ste metrostation wordt ingewijd. Het nieuwe station Delacroix ligt vlak bij het slachthuis van Anderlecht. Nog één station en de lus van de Kleine Ring is rond!
Ook nog in Anderlecht wordt tramlijn 56 verlengd langs de Marius Renardlaan en wordt een nieuwe wijkbuslijn gecreëerd, lijn 75.
Vanaf 1 september kunnen de inwoners van Brussel in het kader van de campagne Brussel'Air de nummerplaat van hun auto inruilen voor een MIVB-abonnement, een fietspremie en/of een Cambio-abonnement voor car-sharing.
4 september: de verlenging van lijn 94 wordt feestelijk geopend. De inwoners van Bosvoorde hebben nu een rechtstreekse verbinding met metrolijn 1A.
16 september: STIMI wordt geboren, de mascotte voor jonge reizigers van 5 tot 8 jaar.
20 september: de metro bestaat dertig jaar ...
In de herfst zien we de eerste T4000 rondrijden. Deze tram is 43 meter lang en biedt plaats aan 258 mensen. Een nieuwe vloot bussen van de recentste generatie rijdt ook op het net. Ze zijn milieuvriendelijker, toegankelijker en comfortabeler.
De lijn 94 wordt verlengd tot Herrmann-Debroux om een betere aansluiting te verzorgen met de metro.
2007: Nieuwe hoofdzetel
Januari: de MIVB tekent het aankoopcontract van haar nieuwe hoofdzetel in de Koningsstraat/ Koloniënstraat in het hartje van de stad. De verhuizing is voorzien na aanzienlijke verbouwingswerken.
Februari: de MIVB ondertekent het diversiteitscharter van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De MIVB is daarmee het eerste overheidsbedrijf dat zich officieel engageert ten voordele van een harmonieuze samenleving tussen mensen van verschillend geslacht, leeftijd, origine en cultuur.
April: de MIVB lanceert Noctis. Het nachtnet bestaat uit buslijnen die tijdens het weekend rijden tussen middernacht en 3u ‘s ochtends.
Juni: de MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tekenen het beheerscontract 2007-2011. Op het programma staan voor 1 miljard investeringen. Doel: 320 miljoen ritten bereiken tegen 2011.
December: de MIVB rust haar bovengronds netwerk uit met verkoopautomaten (GO).
2008: De lancering van MOBIB
Januari: de MIVB ondertekent de bestelbon voor 102 nieuwe lagevloertrams. Het gaat om de grootste bestelling ooit door de onderneming.
Februari: de metrobestuurders passen Ecodrive toe en gaan milieuvriendelijker rijden. Balans: een energiebesparing van 12% en 300 ton CO2 minder in de atmosfeer op 7 maanden tijd.
Mei: de MIVB lanceert MOBIB. Deze nieuwe chipkaart ontketent een ware revolutie in de verkoop van vervoerbewijzen en profileert de MIVB als leider op de Belgische markt.
Juni: de MIVB ontvangt de Belgische Energie- en Milieuprijs 2008. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij sleept ook de milieuprijs in de categorie instellingen in de wacht.
Juli: de aanpassing van het MIVB-net wordt verdergezet. De Chrono-lijnen 3 en 4 rijden op de noord-zuidas. Deze bieden een capaciteit, regelmaat en frequentie die vergelijkbaar is met de metro.
September: de MIVB maakt een ecologische balans op van haar activiteiten. Voor een zelfde rit in de stad stoot het openbaar vervoer 60% minder CO2 uit per kilometer dan een wagen van gemiddelde grootte.
Oktober: met 7 dimensies en 27 strategische doelen herdenkt de MIVB grondig de bedrijfsstructuur en de werking in het voordeel van efficiëntie en duurzame mobiliteit.
November: nieuw uniform en nieuwe bevoegdheden voor de Veiligheidsdienst van de MIVB, officieel erkend door het ministerie van Binnenlandse Zaken.
December: 95% groene lichten voor lijn 23 en 6 minuten minder per traject. Deze tramlijn bedient de Grote Ringlanen en is de eerste lijn van het openbaar vervoer die een nagelnieuw systeem van verkeerslichtenbeïnvloeding kreeg.
2009: De lusvorming van de Kleine Ring
Tot 3 april 2009 telde de Brusselse metro 3 lijnen: lijnen 1A en 1B doorkruisten de stad van oost naar west en lijn 2 in hoefijzervorm rondom de Kleine Ring.
In 2001 startten de MIVB en Mobiel Brussel de werken voor de verlenging van lijn 2 tot aan het Weststation om zo een lus te maken rondom het stadscentrum.
Deze "lus" liet toe vanaf 4 april 2009 het metronet compleet te herschikken rond 6 nieuwe lijnen:
- lijn 1 : Stokkel / Weststation
- lijn 2 : Simonis (Elisabeth) / Simonis (Leopold II)
- lijn 5 : Herrmann-Debroux / Erasmus
- lijn 6 : Simonis (Elisabeth) / Koning Boudewijn
Tramlijnen 3 en 4 entten zich op deze structuur. Ze worden uitgebaat met trams van het type 3000 en 4000. Deze twee lijnen rijden als premetro in de Noord-Zuidtunnel en bieden frequenties die vergelijkbaar zijn met deze van de metro.
Door het aantal ondergrondse lijnen te verdubbelen biedt de MIVB een veeleer geweven net, wat toelaat makkelijk overal in de stad te geraken. Er ontstonden ook nieuwe verbindingen. Reizigers kunnen voortaan rechtstreeks van het Zuidstation naar de Heizelvlakte of in rechte lijn van Anderlecht naar Oudergem ...
Van 2010 tot 2019
2010: Toegangspoortjes duiken opnieuw op in de stations
Januari: Na de houders van een jaarabonnement, de 65-plussers en de gebruikers van een J-abonnement, is het de beurt aan de maandabonnees om over te schakelen op MOBIB.
Juli: de MIVB stelt de toegangspoortjes van metrostation Naamsepoort in werking. Daarmee wordt de aftrap gegeven voor de geleidelijke ontwikkeling ervan. Doelstelling? Zwartrijden inperken, en het veiligheidsgevoel van de reizigers verhogen.
September: nieuwe informatiekanalen voor reizigers zien het daglicht: nieuwe versie van de zoekfunctie mivb.be, de mobiele website, een nieuwe generatie wachttijdaanduiders aan de bovengrondse haltes en aan de metro-ingangen.
Oktober: de MIVB bevestigt de bestelling van 65 bijkomende trams van het type T3000 en T4000.
2011: Het tramnet breidt uit
Maart: de reisweg van tramlijn 94 wordt verlengd van Herrmann-Debroux tot het Trammuseum in Sint-Pieters-Woluwe.
April: startschot van de renovatiewerken aan het station Kunst-Wet. De modernisering van de stations gaat ook verder met de renovatie van de stations Schuman en Rogier.
Mei: de MOBIB-kaart neemt ook het fietsdeelsysteem Villo! op.
Augustus: de nieuwe tramlijn 62 zorgt voor de verbinding tussen Haren en Schaarbeek.
September: de beheersorganen van de MIVB zetten het licht op groen voor de aankoop van 43 nieuwe metrostellen en de aanbesteding voor de vernieuwing van de veiligheidssignalisatie.
2012: Hogere frequenties voor de metro
Februari: naar aanleiding van het jaar van de gastronomie wordt een oude tram na 4 maanden werk omgevormd tot een ultramodern restaurant, de «Tram Experience». De tram biedt gastronomische ritjes door de straten van de hoofdstad.
April: De frequenties van de metro verhogen, met een metrostel om de 2min30 op het gemeenschappelijke gedeelte van de lijnen 1 en 5. Dat stemt overeen met 3.000 extra plaatsen tijdens de spits.
Juli: de MIVB lanceert de MOBIB Basic-kaart voor de gelegenheidsklanten. Deze kaart is anoniem en laat toe er ritten op te laden.
December: de MIVB test een elektrische bus in de straten van Brussel.
2013: 172 nieuwe bussen
Februari: De MIVB versterkt de frequenties van 22 bus- en 8 tramlijnen.
April: De MIVB nodigt haar reizigers en het voltallige personeel uit hun wederzijds respect te tonen met de badge “Respect for all”.
Juni: De raad van bestuur van de MIVB gaat akkoord met de bestelling van 172 nieuwe bussen (waaronder 79 gelede bussen met grote capaciteit). Deze bussen moeten de oudere voertuigen op het net vervangen maar dienen ook om de vloot uit te breiden.
Augustus: Tramlijn 93 ziet het daglicht. Deze rijdt tussen de eindpunten Stadion en Legrand. Ze herneemt een gedeelte van de reisweg van lijn 94. Dat biedt een betere regelmaat en meer frequenties ’s avonds op het gemeenschappelijk stuk van beide lijnen.
December: Na de trams en de metro’s installeert de MIVB in haar volledige busvloot een systeem van audio-aankondigingen voor de volgende halte.
2014: MyBOOTIK vergemakkelijkt het leven van de klanten
Februari: De online-BOOTIK van de MIVB wordt MyBOOTIK. Deze biedt nieuwe mogelijkheden en vereenvoudigt de administratieve stappen.
Maart: Tramlijn 62 wordt verlengd van het Weldoenersplein tot het «Kerkhof Jette». Ze verzekert een directe aansluiting tussen Schaarbeek en Laken. Deze verlenging wordt gevolgd door een tweede verlenging van het eindpunt “Da Vinci” tot Eurocontrol (Navo).
Augustus: De levering van 12 nieuwe minibussen geeft de MIVB de gelegenheid haar vloot voor het speciaal vervoer van deur-tot-deur van personen met beperkte mobiliteit te vernieuwen. Deze dienst kreeg een nieuwe naam: Taxibus.
September: De eerste exemplaren van de 172 nieuwe bussen besteld door de MIVB duiken mondjesmaat op het net op.
2015: Einde van de tickets met magneetstrook
Maart: De MIVB ontvangt de laatste van de 220 bestelde T3000-trams, 9 jaar nadat het eerste exemplaar ervan opdook in de straten van Brussel.
Mei: Einde van de tickets met magneetstrook. Voortaan worden de 5- en 10-rittenkaarten geladen op de MOBIB- en MOBIB Basic-kaart.
Augustus: De MIVB richt een nieuw platform op voor studenten van 18 tot 24 jaar: school.mivb.be. De studenten kunnen hun schoolattest uploaden en vanaf de volgende dag hun abonnement vernieuwen aan een GO-automaat.
September: De eerste sporen van tramlijn 9 worden gelegd. Deze lijn zal de Heizelvlakte verbinden met metrostation Simonis.
December: Een «InfoBus» doet de 19 Brusselse gemeenten aan om reizigers en buurtbewoners te informeren over de belangrijke veranderingen aan het busnet de komende jaren.
2016: Chipkaart vervangt het magnetisch ticket
Februari: De laatste magnetische tickets -1 rit, dagtickets en 1 rit naar de luchthaven – worden uit de handel gehaald. Ze worden vervangen door contactloze tickets met een chip.
Maart: De MIVB en Brussel worden in het hart getroffen door de aanslagen. De Brusselse regering neemt een aantal maatregelen ter beveiliging van het openbaar vervoer.
Mei: De MIVB installeert 300 nieuwe tijdsaanduiders aan bovengrondse haltes
Juli: De oranje valideringstoestellen voor de magnetische tickets worden uit de voertuigen en stations gehaald. Er zijn enkel nog rode MOBIB-valideringstoestellen.
September: Op de veertigste verjaardag van de metro maakt de MIVB haar leverancier bekend voor de nieuwe metrotoestellen (CAF).
2017: Met GO Easy kan je je MOBIB-kaart van thuis opladen
Januari: De MIVB lanceert Go Easy. Een primeur in het Belgische openbaar vervoer. De reizigers kunnen zo hun vervoerbewijzen van thuis uit kopen en de ritten van thuis op hun kaart laden.
Juni: De MIVB test 3 prototypes standaard hybride bussen en 3 prototypes gelede hybride bussen, met het oog op de aankoop van nieuwe voertuigen.
Juli: De MIVB bestelt 5 elektrische midibussen bij Solaris. Ze zullen op de nieuwe stadslijn rijden in het centrum van Brussel.
September: De MIVB bestelt 5 elektrische standaardbussen (Bluebus) om te testen op het net in de loop van 2018.
Oktober: Alle metrostations zijn nu voorzien van wifi.
December: De MIVB bestelt 25 elektrische gelede bussen (Solaris).
2018: Lancering van de eerste 100% elektrische buslijn
Januari: De maquette op ware grootte van de nieuwe metro M7 wordt tijdens het autosalon tentoongesteld in Paleis 10 op de Heizel.
Februari: De MIVB bestelt 60 nieuwe trams van de “Nieuwe Generatie” bij Bombardier en 110 standaard hybride bussen bij Volvo.
Mei: Taxibus viert zijn veertigste verjaardag. Deze dienst van de MIVB verzorgt het vervoer van mensen met een beperking.
Juni: De MIVB wijdt de eerste volledig elektrische buslijn in (lijn 33). Ze stelt IVECO aan als leverancier van de 141 hybride elektrische gelede bussen.
September: De MIVB wijdt de nieuwe tramlijn 9 in, tussen het multimodaal station Simonis en eindhalte Dikke Beuk. Lijn 9 wordt verlengd tot het station Roodebeek, en wordt lijn 8.
November: De MIVB installeert geleidelijk check-out in de metrostations.
2019: Van de 150ste verjaardag van de tram tot de Tour de France, het is tijd om te vieren
April: De Brusselse regering keurt het nieuwe contract van openbare dienst van de MIVB goed, voor de periode 2019-2023. Dat gaat gepaard met een ruim gewestelijk investeringsplan om het gebruik van het openbaar vervoer nog verder op te krikken.
Mei: De MIVB viert met veel toeters en bellen de 150ste verjaardag van de Brusselse tram. Dit is ook de gelegenheid om het Europees kampioenschap voor de beste trambestuurder te organiseren, waar de MIVB schittert en de kampioenstitel in de wacht sleept.
Juni: De MIVB test twee 100% elektrische SAM-e (Smart Autonomous Mobility electric) pendelbussen in het Woluwepark.
Juli: Brussel is gaststad voor de start van de Ronde van Frankrijk. Tijdens dit weekend versterkt de MIVB haar net en past het aan. Voor die gelegenheid is het openbaar vervoer gedurende twee dagen gratis.
Augustus/november: De uitvoering van het busplan gaat nieuwe fases in: van 12 buslijnen worden de routes gewijzigd en twee lijnen worden versterkt.
September: De MIVB begint met het installeren van nieuwe GO-verkoopautomaten. Deze nieuwe toestellen met modernere look en meer gebruiksgemak zijn uitgerust met aanraakschermen.
Van 2020 tot vandaag
2020: Talrijke nieuwigheden, ondanks de gezondheidscrisis
Maart: lijn 56 wordt in dienst gesteld in het kader van het Busplan. Deze verbindt Schuman met Neder-Over-Heembeek, langs de gemeente Schaarbeek.
Maart: met de coronacrisis, past de MIVB haar vervoersaanbod aan, om de dienstverlening als openbaarvervoersmaatschappij te kunnen verzekeren in deze moeilijke momenten.
Juli: de MIVB lanceert het contactloos betalen. Dankzij dit systeem is het mogelijk een rit met een contactloze bankkaart, smartphone of smartwatch te betalen.
Juli: de MIVB onthult haar eerste M7-metrostel dat een aantal dagen eerder vanuit Spanje was toegekomen in de stelplaats in Haren.
September: de MIVB lanceert een grootschalige test van de MaaS-app, MoveBrussels.
Oktober: de MIVB plaatst een bestelling om een bus op waterstof te huren om dit voertuig op het net te testen.
Oktober: De werf voor de aanleg van het Toots Thielemansstation, onder de Stalingradlaan, start in de Zuidwijk. Deze werken gebeuren in het kader van de toekomstige metro 3.