Waarom is de MIVB aanwezig op sociale media?
Onze kanalen zijn er in de eerste plaats om je te informeren over de situatie op het Brusselse openbaar vervoer, zeker in geval van onvoorziene situaties. Maar ze zijn er ook en vooral om te antwoorden op vragen en klachten, in dialoog te gaan. We kunnen je zo niet alleen concreet voorthelpen, maar je kan ook veel nuttige informatie over ons net krijgen.
Naast onze eigen medewerkers, zijn onze fans en volgers als het ware onze ogen en oren op het net. Een defecte GO-automaat, vuilnis in een station of een concrete suggestie? Laat het ons weten want alles vloeit systematisch terug naar onze medewerkers. Zij proberen zo snel mogelijk een oplossing te vinden, al is dat niet altijd mogelijk. Als het kan proberen we via onze kanalen feedback te geven over wat er precies met jouw vraag, klacht of suggestie gebeurt.
Voorts gebruiken we sociale media ook om meer achtergrond en informatie te geven over de MIVB, haar medewerkers achter en voor de schermen, geschiedenis, de context waarin we werken, etc.
Op deze pagina vind je een kort overzicht van onze voornaamste sociale mediakanalen en waar we ze voor gebruiken.
Lijst met links
We beschikken over 2 pagina's: een Franstalige (www.facebook.com/lastib) en een Nederlandstalige (www.facebook.com/mijnmivb). Ze bestaan sinds 2010 en het social media-team beantwoordt vragen en post regelmatig informatie over de MIVB. Enkel bij zeer ernstige verstoringen (bv. sneeuwval of staking) vind je er ook meer over de toestand op ons net.
Onze Facebookpagina's worden gemonitord op werkdagen tussen 8 en 18 uur en op zaterdagen van 8 tot 16 uur. Tijdens die periode mag je ook een antwoord verwachten op je vragen. In uitzonderlijke omstandigheden breiden we onze openingsuren uit.
We hebben één meertalige account @stibmivb (www.twitter.com/stibmivb) die we gebruiken om je op de hoogte te houden van grote onvoorziene verstoringen, vooral op ons tram- en metronet. Daarnaast antwoorden we uiteraard op vragen en tweeten we nieuws over de MIVB.
Over de situatie op ons net tweeten we 7 dagen op 7, van 6 tot 22 uur. Antwoorden op jouw vragen mag je verwachten op weekdagen van 8 tot 18 uur en op zaterdag tussen 8 en 16 uur en op zaterdagen van 8 tot 16 uur.
We gebruiken dit kanaal (www.linkedin.com/company/stibmivb) vooral om te informeren over de MIVB als werkgever en om te tonen voor welke jobs we kandidaten zoeken.
Blog
Onze blog (mivbstories.be in het Nederlands en stibstories.be in het Frans) is een plaats waar uiteenlopende onderwerpen meer aandacht en plaats krijgen. Dat kan gaan van serieuze onderwerpen zoals de Brusselse mobiliteit, de rol van het openbaar vervoer of de analyse van een incident, maar even goed een menselijk verhaal over een MIVB-reiziger of -medewerker tot iets heel luchtigs dat zich op ons net afspeelt.
Het is ook een plaats voor standpunten en de visie van experts, of die nu bij de MIVB werken of niet.
YouTube
Ons videokanaal (www.youtube.com/stibormivb) is simpelweg een verzameling van de filmpjes die we posten op onze website en sociale media. Je vindt er onder meer informatieve reportages, portretten en campagnes.
Heb je suggesties of opmerkingen? Laat het ons gerust weten op één van onze kanalen!
Op Instagram (www.instagram.com/mivbstib) posten en reposten we mooie en originele foto's die iets te maken hebben met ons net.
Tag je eigen foto's met #stib of #mivb om je eigen foto's te delen en misschien gebruiken we je foto zelf wel.