Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel is een publiekrechtelijke entiteit, bij ordonnantie van 22 november 1990 belast met de uitbating van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Een contract van openbare dienst bepaalt elke 5 jaar de opdrachten en verbintenissen van de MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De raad van bestuur van de MIVB is belast met de controle van de goede uitvoering van het contract. Een ondernemingsplan definieert de opdrachten en visie van de MIVB en de strategie die wordt gevoerd om de doelstellingen van het contract van openbare dienst te behalen.
Lijst met links
De missie
Onze klant verwacht:
- de beste vervoersoplossing,
- met een competitieve reistijd tegen een betaalbare prijs
- en in voldoende comfortabele en veilige omstandigheden.
De visie
Samen vervoeren we het Brussel van morgen
De waarden
De onderneming heeft vijf waarden gedefinieerd die de medewerkers verondersteld worden toe te passen in hun dagelijkse beroepsactiviteiten:
- Verantwoordelijkheid
- Attentie
- Eenvoud en nauwkeurigheid
- Betrokkenheid en trots
- Samen
Een verantwoordelijke onderneming
De MIVB neemt bij het vervullen van haar opdracht als aanbieder van openbaar vervoer een aantal principes in acht, die vallen onder de noemer van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) of Corporate Social Responsability (CSR). MVO is een manier van werken, een strategie en projecten die de onderneming, op basis van de waarden en de verwachtingen van de stakeholders, verantwoordelijk stellen voor haar keuzes.
Hoe benadert een maatschappij als de MIVB het aspect MVO?
Als openbaarvervoersmaatschappij draagt de MIVB via duurzame en betrouwbare mobiliteit bij aan het verbeteren van de omgeving en de levenskwaliteit van Brussel.
Ze gaat regelmatig de dialoog aan met haar stakeholders (klanten, medewerkers, verenigingen, buurtbewoners, Brusselse overheidsinstellingen, enz.), om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan hun behoeften en verwachtingen.
Naast haar basisopdracht stelde de MIVB voor zichzelf 5 belangrijke prioriteiten vast: de toegankelijkheid, het milieu, het welzijn van haar medewerkers, de bijdrage aan de sociale cohesie en de veiligheid.
Openbaar vervoer voor een duurzame stad
Als openbaarvervoersmaatschappij neemt de MIVB actief deel aan de duurzame ontwikkeling van de stad.
Door mobiliteitsoplossingen aan te bieden die voor iedereen en voor een bescheiden prijs toegankelijk zijn, biedt de MIVB de stad en haar inwoners de mogelijkheid om beter te leven: naar het werk of de school gaan, mensen ontmoeten, toegang tot vrijetijdsbesteding, enz. Op die manier kunnen zulke verplaatsingen gebeuren in een veilige omgeving.
Bovendien is het openbaar vervoer het beste van alle gemotoriseerde alternatieven voor de personenwagen bij verplaatsingen in een stad als Brussel, aangezien:
- Het de uitstoot van verontreinigende stoffen (CO2, fijn stof, NOx, ...) en andere overlast zoals geluid beperkt. En daar vaart de levenskwaliteit in de stad wel bij.
- Het helpt in de strijd tegen files, die zelf ook een bron van hinder en verontreiniging zijn.
- Het sociale cohesie bevordert, de nood aan parking vermindert ten voordele van de openbare ruimte, de economie stimuleert…
De prioriteiten
Openbaar vervoer voor een duurzame stad
De MIVB verbetert de mobiliteit in Brussel en de levenskwaliteit in de stad.
Milieu
De MIVB streeft ernaar haar ecologische voetafdruk te verkleinen.
Veiligheid
Voor de MIVB is personenvervoer onlosmakelijk verbonden met een vereiste van veiligheid.
Toegankelijkheid
De MIVB wil mobiliteitsoplossingen voorstellen die voor iedereen toegankelijk zijn.
Sociale cohesie
Brussel biedt het hoofd aan vele vormen van maatschappelijke kwetsbaarheid en uitsluiting. De MIVB verbindt zich ertoe om, samen met haar partners, de sociale cohesie te vergroten.
Welzijn van de medewerkers
De MIVB wenst een arbeidsomgeving te creëren die bevorderlijk is voor de ontplooiing en het professioneel en persoonlijk welzijn van elke medewerker.
Dialoog met de betrokken partijen
Als openbaarvervoermaatschappij oefenen we invloed uit op de maatschappij waarin ze evolueert. Omgekeerd worden we zelf ook beïnvloed door verschillende actoren in die maatschappij: klanten, medewerkers, leveranciers, overheden, vakbondsorganisaties, lokale gemeenschappen, verenigingen enz. Al die actoren, of ze nu intern of extern zijn, maken deel uit van de partijen die betrokken zijn bij het bedrijf (ook stakeholders genoemd).
De samenwerking met deze betrokken partijen maakt integraal deel uit van het beleid inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), maar vormt ook een belangrijke pijler van de strategie omdat ze zo de mogelijkheden en de risico’s kan identificeren en de geloofwaardigheid van de onderneming kan versterken.
We hebben al een heel aantal dialogen opgebouwd met de betrokken partners, zowel de interne als externe, maar we zijn ons bewust van de beperkingen en groeimarges.
De klanten
Het Social Media Team van de MIVB spaart koste noch moeite om in dialoog te gaan met de reizigers en zo goed mogelijk op hun vragen te antwoorden via de verschillende sociale netwerken – Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of Pinterest.
Via de informatie die de medewerkers van de dienst Customer Care van de klant krijgen via brief, mail, telefoon of de sociale media, geven ze een passend antwoord. Het kan gaan om volledige informatie of om een gepersonaliseerde opvolging van de klant te verzekeren.
Het Gebruikerscomité van de MIVB groepeert de vertegenwoordigers van de gebruikers en de sociaal-economische omgeving in Brussel, leden die de MIVB vertegenwoordigen en de ombudsman. Het comité heeft als opdracht advies uit te brengen over alle aspecten van de dienstverlening van de MIVB. Het is een plaats waar gedebatteerd wordt en informatie wordt uitgewisseld met als doel de dienstverlening te verbeteren.
De MIVB werkt nauw samen met de PBM-sectie van de Gewestelijke Commissie Mobiliteit om de toegankelijkheid van het net te verbeteren. Binnen de MIVB is een contactpersoon ook belast met een permanente dialoog met het verengingsleven.
De buurtbewoners
Hoewel de MIVB de klant centraal stelt in haar bekommernissen, houdt ze ook rekening met de verwachtingen van de buurtbewoners. Bij de werven van de MIVB wordt een speciale contactpersoon aangeduid om hen te informeren en hun opmerkingen te verzamelen.
Bij grote projecten aarzelt de MIVB niet om tijdelijke tentoonstellingen te organiseren om de buurtbewoners uitvoerig te informeren.
De spelers in de stad
De MIVB begeleidt de organisatoren van evenementen bij de uitvoering van mobiliteitsplannen, die onder meer het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen, dankzij:
- een versterkt aanbod van metro, trams of bussen,
- signalisatieacties of promotie van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer,
- de invoering van een speciaal net (Couleur Café, Museum Night Fever …),
- via de ticketing.
De verenigingen
De MIVB moet in hoofdzaak haar rol als vervoerder vervullen maar wordt dagelijks geconfronteerd met de maatschappelijke realiteit.
Op dat gebied wil de MIVB samenwerken met de bevoegde partners die instaan voor een professionele begeleiding.
Scholen
Het preventiewerk houdt geregelde contacten in met de reizigers en onder hen ook scholieren en studenten. Al verschillende jaren sensibiliseert de MIVB de scholen. Behalve animatie op gezette tijdstippen, ontwikkelde de MIVB de Responsible Young Passengers (RYP).
De MIVB investeert in het opbouwen van een hechte relatie gebaseerd op ontmoetingen en een dialoog met de belangrijkste actoren van het technisch secundair en hoger onderwijs. De uitdaging bestaat er gewoonweg in het jonge publiek alle loopbaanopportuniteiten van de MIVB te laten kennen.
Ze ontvangt leerlingen in het kader van bedrijfsbezoeken en stages. Met de komst van hybride en elektrische bussen worden de beroepen voor het onderhoud er niet eenvoudiger op. Voor die functies zijn specifieke technische profielen nodig. Midden 2017 begon de MIVB, in samenwerking met het Kardinaal Mercier-instituut voor Sociale Promotie, met het project "Opleiding onderhoudspersoneel elektromechanica". Het is de bedoeling om, in één jaar, onderhoudspersoneel te vormen door de oprichting van een opleiding sociale promotie van +/- 12 volwassen leerlingen, vooral vrouwen. Afgestudeerden maken bovendien kans om bij de MIVB aan de slag te kunnen gaan.
Maar de onderneming tekent ook present in de scholen, hogescholen en universiteiten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, naar aanleiding van informatiesessies. Omgekeerd worden ook geleide bezoeken van de werkplaatsen en presentaties van de grote projecten georganiseerd.
Partners voor tewerkstelling
Om te voldoen aan de toekomstige uitdagingen inzake mobiliteit, heeft de MIVB constant nieuwe medewerkers nodig.
Sinds vele jaren werken de MIVB en Actiris, de Brusselse gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling, actief samen om meer Brusselaars aan het werk te krijgen.
De medewerkers
Bij de MIVB vindt de sociale dialoog zoals voorzien door de wet plaats binnen de Ondernemingsraad en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk maar ook in tal van andere comités met specifieke taken.
Trammuseum
De leden van de vereniging, allen vrijwilligers, verwelkomen u in de groene omgeving waar zich de museumgebouwen bevinden : de tramremise van Woluwe, gebouwd in 1897. Historische trams vervoeren je doorheen het Zoniënwoud of naar de arcaden van Jubelpark of zelfs nog naar de levendige voorsteden van Stokkel. Buscircuits met historische bussen tot het centrum van Brussel worden ook georganiseerd vanuit het Museum. Meer informatie