Transparantieverslag, werking, organisatie en bevoegdheden van de MIVB.
Op deze pagina wordt diverse informatie verzameld over de MIVB en haar werking, overeenkomstig de bepalingen van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen van 16 mei 2019. De MIVB publiceert ook jaarlijks een transparantieverslag.
Bevoegdheden en organisatie
Verantwoordelijkheid en engagement
Verantwoordelijkheid en engagement
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) werd opgericht in 1954 en organiseert het openbaar vervoer in het Brussels gewest. Elke dag bedienen de ongeveer 1.300 voertuigen de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, evenals 11 gemeenten in de buitenwijken. De MIVB beslaat dus een oppervlakte van 241,5 km². De MIVB verzekert de verplaatsingen van een bevolking bestaande uit meer dan 1,2 miljoen inwoners. Daarboven komen nog duizenden pendelaars.
De MIVB koos voor een organisatie- en werkingsmodel dat de doeltreffendheid van de diensten verzekert en de uitdagingen van vandaag en morgen zo goed mogelijk beantwoordt. Het bestuur baseert zich op een organisatiestructuur die op het eerste niveau bestaat uit 5 afdelingen die onder de verantwoordelijkheid van Senior Vice Presidents vallen. De afdelingen zijn representatief voor de voornaamste aspecten van het welslagen van de MIVB:
- "Operations" verzorgt de exploitatieopdrachten en geeft raad over de uitbreiding van het netwerk
- "Transport Systems" verenigt alle technische en IT-functies
- "Sales, Marketing & Network" definieert en bevordert het vervoersaanbod met het oog op de dienstverlening aan de klanten
- "Finance & Services" staat in voor het budget-, aankoop- en gebouwenbeheer, de logistieke steun en juridische expertise
- "Human Resources" definieert de rekruteringsstrategie en past ze toe. De afdeling bevordert ook de permanente verbetering van het werk van de medewerkers
De vijf Senior Vice Presidents en het General Management vormen het Executive Committee, dat bevoegd is voor strategische besluitvorming op bedrijfsniveau. Dezelfde aanpak werd geïntroduceerd binnen de afdelingen waarvan het Management Committee het beslissingsorgaan is.
Beheersorganen
De MIVB beschikt ook over de volgende beheersorganen:
Het beheerscomité heeft de hoge leidinggevende macht in het beheer van de onderneming. De permanente personeelsafgevaardigden zetelen erin met een adviserende stem.
De raad van bestuur is belast met het vastleggen van het budget van de maatschappij, het sluiten van het beheerscontract met de gewestregering en de goedkeuring van de collectieve overeenkomsten.
Bekijk onze verschillende verslagen voor meer informatie over de aanwezigheid in vergaderingen, vergoedingen en uitkeringen van welke aard dan ook en representatiekosten en lijst met reizen van de overheidsmandatarissen.
Verslagen en bijlagen
Transparantieverslag
Om te voldoen aan de omzendbrief van 20/11/2018 over de toepassing van de nieuwe gemeenschappelijke verordening van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 14/12/2017, vindt u hieronder de verslagen en bijlagen voor het jaar 2022:
Raadpleeg hier het transparantieverslag.
Subsidies
Elk jaar publiceert de MIVB een financieel verslag. Het bedrijf legt niet alleen haar wettelijke jaarrekening voor in overeenstemming met de Belgische boekhoudwetgeving en de code van bedrijven en verenigingen, maar ook de bedrijfs- en beleggingsrekeningen, die de kosten en producten volgens hun bestemming uitsplitsen. Het is ook mogelijk om de lijst met toegekende subsidies te raadplegen.
Studies
In 2023 deed de MIVB geen studies zoals bepaald in de ordonnantie van 16 mei 2019.
Overheidsopdrachten
Bekijk de inventaris van overheidsopdrachten van 2022 vanop het Open Data-portaal van het Brusselse Gewest.
Aanwerving
Medewerkers van niveau A
Op 11 februari 2021 publiceerde de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het besluit over de benoeming van mevrouw Tamara de Bruecker als adjunct-directeur-generaal van de MIVB.
Solliciteren bij de MIVB
De MIVB heeft een speciale website jobs.stib-mivb.be, die alle vacatures bevat die extern openstaan. Je vindt er ook alle praktische informatie om te solliciteren bij de MIVB. Voor bepaalde specifieke functies, zoals die van multimodale medewerkers, werkt de MIVB samen met Actiris voor rekrutering; deze vacatures zijn dus beschikbaar op de website van Actiris.
Job Days
De MIVB organiseert regelmatig Job Days of andere evenementen gericht op het aanwerven van nieuwe medewerkers. Als u geen nieuws wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief.