De warmte afgegeven door ticketautomaten, omroepinstallaties en veiligheidssystemen verhoogt de temperatuur in de technische ruimtes aanzienlijk. Vanaf een bepaalde temperatuur werken systemen niet meer naar behoren. Daarom moeten technische ruimten geventileerd en gekoeld worden.
De RATP gebruikte een luchtgekoelde koeler, maar deze bleek ongeschikt door het dure onderhoud en het hoge energieverbruik. Bovendien verhoogde hij de ondergrondse temperatuur en droogde hij de lucht uit. De RATP testte een nieuw adiabatisch koelsysteem in het Bastille-metrostation om de droge en warme lucht van het platform terug te winnen om de technische ruimtes af te koelen zonder de warmte in de aangrenzende ruimtes af te geven. Het adiabatische koelsysteem verbruikt veel minder elektriciteit, leidt tot een lager stofgehalte in de technische ruimtes en is goedkoper in onderhoud. Het elektriciteitsverbruik en de CO2-emissies zijn met 90% gedaald in vergelijking met het klassiek airconditioningsysteem. In de technische ruimtes bedraagt de temperatuur nu maximaal 25 °C.
Technische gegevens | |
---|---|
Investeringskosten (€) |
€84,000 |
Energiebesparingen (%) |
90% |
Jaarlijkse energiebesparingen (kWh) |
114,000 kWh |
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
9 TCO2 |
Investment sheet: RATP adiabatic cooling