Omdat de energiekosten relatief laag waren in de jaren ‘80 werd de verlichting in de Brusselse metrostations ‘s nachts niet uitgeschakeld. Het KYOLIGHT-project brengt met zich mee dat de werkingsverlichting van metrostations gedeeltelijk wordt uitgeschakeld door de uitschakelaar van de verlichting te koppelen aan de automatische sluiting van de veiligheidsdeuren tussen 01:00 uur en 04:00 uur.
Om deze interface te koppelen aan de automatische deuren was geen specifieke uitrusting vereist, alleen nauwe samenwerking tussen de onderhouds- en veiligheidsdiensten van de maatschappij. Het project bracht aan het licht dat bepaalde verlichtingstoestellen defect waren en/of niet correct op het hoofdvoedingsnet waren aangesloten. De resulterende energiebesparingen vertegenwoordigen 9% van het energieverbruik van de metrostations (1,56 GWh) met een kostenbesparing van €125.000 per jaar.
Technische gegevens | |
---|---|
Investeringskosten (€) |
Geen |
Arbeidskrachten (dagen) |
2 dagen |
Energiebesparingen (%) |
9% |
Jaarlijkse energiebesparingen (kWh)
|
1,560,000 kWh (voor alle stations)
|
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
246 TCO2 |
Jaarlijkse kostenbesparingen (€) |
€125,000 |
Terugverdientijd (jaar) |
Minder dan een jaar |