De RATP heeft een uitgebreid regionaal spoornet (RER) met drie soorten regionale treinen. De temperatuur was oorspronkelijk ingesteld op 18°C tijdens de winter in alle voertuigen. In het kader van het project werd de ingestelde temperatuur verlaagd van 18°C naar 15°C. Er werden metingen gedaan tijdens het gebruik om de potentiële energiebesparingen voor elk model rollend materieel te bepalen. De energiebesparingen varieerden van 6% tot 32%.
De energiebesparingen bedroegen jaarlijks gemiddeld 40.000 kWh per treinonderdeel en de eruit resulterende broeikasgassenuitstoot kon verlaagd worden met 1,7 ton CO2 per voertuig. Dat resulteerde in een jaarlijkse kostenbesparing van €2.400 per treinonderdeel. Er werkten vier personen een hele maand lang aan de aanpassing van alle voertuigen.
Technische gegevens | |
---|---|
Investeringskosten |
Geen |
Personeel |
1 dag/voertuig |
Energiebesparingen (%)
|
5 tot 30%, afhankelijk van het voertuig |
Jaarlijkse Energiebesparingen (kWh) |
40,000 kWh/voertuig
|
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
1.7 TCO2/voertuig |
Jaarlijkse kostenbesparingen (€) |
€2,400/voertuig |
Terugverdientijd (jaar) |
Minder dan een jaar |