Het RATP-metronet beschikt over een derde rail met bovencontact voor de levering van energie aan de metro’s. Deze situatie leidt tot een hoog energieverbruik, omdat de derde rail in de winter verwarmd moet worden om sneeuw- en ijsophoping te vermijden.
De RATP evalueerde de omstandigheden waarin de derde rail verwarmd moet worden en hoe het verbruik van de verwarmers verminderd kon worden. Daarom implementeerde de RATP een intelligente regelaar langs testtrajecten. De verwarmingssturing is gebaseerd op werkelijke metingen van weerparameters via één of meerdere weerstations, die de temperatuur, windsnelheid en regen of sneeuw meten. De verwarmingsapparaten worden dus alleen geactiveerd wanneer nodig, waardoor het energieverbruik afneemt.
Technische gegevens (voor metrolijn 6) | |
---|---|
Investeringskosten (€) |
€8,500 |
Energiebesparingen (%) |
9% |
Jaarlijkse energiebesparingen (kWh) |
25,200 kWh |
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
2 TCO2 |
Terugverdientijd (jaar) |
4 jaar |
Investment Sheet: RATP Heating Third Rail Metro