MoBiel heeft verschillende tramlijnen met ondergrondse stations en bovengrondse stops. In de winter worden wissels verwarmd zodat ze niet bevriezen. De wissels werden vroeger de hele winter door verwarmd.
MoBiel ging in 2012 van start met een pilotstudie en testte een dynamische sturing aan zes wisselverwarmers in een tramremise, met als bedoeling oponthoud van exploitatie te voorkomen. De wisselverwarmers kunnen lokaal bediend worden met een schakelaar (aan/uit/auto).
De automatische positie kan vanuit de verkeersleiding geactiveerd of gedeactiveerd worden via een “ripple control”-systeem. Een defect verwarmingselement wordt direct gedetecteerd in het besturingssysteem en er zijn energiemeters geïnstalleerd, die informatie geven over het huidige elektriciteitsverbruik. Het gebruik van een vochtsensor wordt aanbevolen. De wisselverwarmers worden geactiveerd telkens wanneer de temperatuur onder 0 °C daalt (onder 3 °C bij sneeuw). Hun energieverbruik werd met 60% gereduceerd ten opzichte van vroeger. De kosten per wisselverwarmer bedragen ongeveer €15.000.
Technische gegevens | |
---|---|
Investeringskosten (€) |
€15,000 / wisselverwarmer
|
Energiebesparingen (%) |
60% |
Jaarlijkse energiebesparingen (kWh) |
76,000 kWh |
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
40 TCO2 |
Terugverdientijd (jaar) |
7 jaar (normale winter) |