Het MIVB eco-driving-project bestond in het beperken van de maximale toegestane snelheid van metrovoertuigen tot 60 km/u in plaats van 72 km/u en 50 km/u in plaats van 60 km/u wanneer de eco-driving-signalisatie actief is.
De lagere snelheid wordt gedeactiveerd wanneer vertragingen op het metronet vastgesteld worden, zodat de bestuurders de vertraging kunnen wegwerken door sneller te rijden. De MIVB heeft een energiedaling van 12% vastgesteld voor de nodige tractiestroom (11,5 GWh) en een bijbehorende kostenbesparing van ongeveer €1.000.000 per jaar. In het kader van het project werd de stiptheid van de metro verbeterd en kregen de bestuurders ondersteuning. Zij ervaren nu minder stress omdat ze vertragingen kunnen wegwerken wanneer de eco-drivingmodus gedeactiveerd is.
Technische gegevens | |
---|---|
Investeringskosten
|
€35.000 voor de opleiding
|
Personeel
|
50 werkdagen + 1 uur opleiding per bestuurder
|
Energiebesparingen (%) |
12% |
Jaarlijkse energiebesparingen (kWh) |
11,500,000 kWh |
Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2) |
3,060 TCO2 |
Jaarlijkse kostenbesparingen (€) |
€934,000 |
Terugverdientijd (jaar) |
Minder dan een jaar |