375,8 miljoen ritten
Vorig jaar namen jullie massaal het Brussels openbaar vervoer: in totaal voerde de MIVB 375,8 miljoen ritten uit, een stijging met 11 procent. De groei ging verder dankzij nieuwe voertuigen, hogere frequenties en vele projecten. Ontdek alle hoogtepunten en cijfers van 2023 in ons jaarverslag.
Lijst met links
11 procent meer ritten
De stijging van het aantal ritten die in 2022 werd ingezet, ging verder in 2023. Vorig jaar voerde de MIVB 375,8 miljoen ritten uit, 11 procent meer dan in 2022.
De stijging is vooral uitgesproken tijdens het weekend en 's avonds, door de toename van het aantal vrijetijd gerelateerde verplaatsingen die hoofdzakelijk buiten de spitsuren gebeurden. Die stijging is mogelijk gemaakt door een aanzienlijke verhoging van de frequenties tijdens de daluren op tramlijnen 3, 4, 7, 25 en 55 en verschillende buslijnen.
53,5 miljoen kilometer
Met 53,5 miljoen afgelegde kilometer brak de MIVB haar record van 2022 (52,7 miljoen km), dankzij hogere frequenties en nieuwe voertuigen.
Als we het aantal afgelegde kilometers vergelijken met het aantal beschikbare plaatsen in de voertuigen, realiseerde de MIVB 9,8 miljard plaatsen-kilometers. Dat is meer dan er mensen op aarde zijn.
Die stijging komt er tot grote tevredenheid van de klanten. Die gaven de MIVB een 7,3/10 op de tevredenheidsbarometer.
Nieuwe lijnen
Het openbaarvervoersnet evolueerde verder in 2023: tramlijn 18 zag het daglicht tussen Albert en Van Haelen in het zuiden van Brussel. In Albert kregen de trams een nieuw eindpunt waar reizigers op termijn metrolijn 3 zullen kunnen nemen naar het noorden van de hoofdstad.
De MIVB blijft investeren in de toekomst. Het Tramplan tekent de toekomst van het tramnet tegen 2035 uit. De nieuwe tramlijn 10 naar Neder-over-Heembeek wordt in 2024 in dienst genomen.
In mei 2024 werd een bouwaanvraag ingediend voor de aanleg van een nieuwe tramlijn 15, de "Tour & Taxis"-tram. Die zal Belgica verbinden met het Noordstation, met een verlenging naar het Centraal Station in een tweede fase. De start van de werken is gepland voor 2026.
Nieuwe voertuigen
De busvloot vergroent met de bestelling van 70 gelede en 36 standaard eCitaro-bussen. Tegelijkertijd worden de remises en eindpunten uitgerust om de nieuwe voertuigen te kunnen opladen, stallen en onderhouden.
Er kwamen 5 nieuwe M7-metrostellen bij de vloot van de MIVB, waardoor het totale aantal M7's eind 2023 op 23 kwam.
De levering van de Trams New Generation (TNG) gaat eveneens verder. Momenteel rijden er 11 nieuwe voertuigen rond uit een bestelling van 90, verdeeld over twee leveringen van 60 en 30 nieuwe trams.
Toegankelijkheid
Duurzaamheid staat bij de MIVB centraal. De vloot blijft vergroenen dankzij de aankoop van elektrische en hybride bussen. Ook de energievoorziening wordt duurzamer door onder meer zonnepanelen op gebouwen en levering van hernieuwbare windenergie. De MIVB verbeterde haar energieprestaties zo met 13 procent in 2023.
Duurzaamheid is ook toegankelijkheid: 55 van de 69 stations zijn nu toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. En na Accessibus is er nu ook Accessitram dat duidelijke en betrouwbare informatie geeft over de mate van toegankelijkheid van haltes.
Lancering Floya
Een van de hoogtepunten van 2023 is de lancering van de mobiele app Floya. Deze multimodale app brengt een reeks duurzame mobiliteitsoplossingen samen die beschikbaar zijn in Brussel. De 4 Belgische openbaarvervoersoperatoren (NMBS, TEC, De Lijn en MIVB) zijn vertegenwoordigd, net als operatoren voor deelfietsen, -steps, -auto's en -taxi's.
Reizigers kunnen hun reis plannen, boeken en betalen via de app. Floya is al meer dan 100.000 keer gedownload en heeft zo'n 10.000 actieve gebruikers per week.
Wil je echt alle hoogtepunten en cijfers van 2023 en toekomstplannen van de MIVB kennen? Bezoek dan de interactieve site van het activiteitenverslag 2023.