Gemaroufleerde doeken en lichtwanden in plexiglas (1988)
Op een fries bracht hij twee taferelen van zestig meter in verschillende episodes tegenover elkaar aan. De kunstenaar koos voor de twee thema’s, meer bepaald “Het vuur van Nero en de supermensen” en “Het gevecht van de stylieten”, voor een totaal verschillende weergave, stijl en kleur. In de ene reeks overwegen de acties van de personages, hun omgeving en de architectonische motieven, terwijl in de andere reeks de collagecompositie en het spel met de ruimte overheersen. Het kunstwerk vertelt over onheil, brand en vlucht. Het directe karakter van de voorstelling is typisch voor stripverhalen. Beide taferelen zijn ook sterk verschillend qua kleurgebruik. Aan de ene kant primeren fel geel en rood. De tegenoverhangende fries is dan weer hoofdzakelijk opgebouwd uit donkerder kleuren met figuren die als knipsels in de voorstelling lijken gekleefd.
Lijst met links
FERNAND FLAUSCH (1948 – 2013)
Fernand Flausch studeerde aan de Academie van zijn geboortestad Luik en werd er vervolgens tot hoogleraar benoemd. Hij was geboeid door het monumentale aspect van de architectuur. Hij kreeg trouwens verschillende malen de gelegenheid om zijn talent in dit domein te bewijzen. Zo maakte hij de decoratieve fresco’s in veel gebouwen. Fernand Flausch is een polyvalent artiest en spitst zich toe op een waaier van artistieke disciplines. Hij is tegelijk schilder, tekenaar, designer, beeldhouwer en ontwerper van stadsmeubilair. Zijn werk valt onder de noemer neo-popart. Belangrijkste thema’s zijn het Amerikaans beeldverhaal en wagens. Aanvankelijk beperkte Fernand Flausch zich tot de “kunst onder de kerktoren” en waren zijn werken veeleer volks. Na enkele tientallen jaren ervaring waagde Flausch zich eraan zijn kunst over heel België te verspreiden en nadien ook tot ver buiten de landsgrenzen.
FOTOS