Wandcompositie met 43 geschilderde portretten (2003)
Deze fries van 1.200 m2 toont ons een hedendaagse denkbeeldige en metaforische voorstelling van de multiculturele invloeden en verhoudingen in België op artistiek vlak. Doelstelling van Johan Muyle is het “afbeelden van zijn generatie”. De compositie van de fresco’s geschilderd op de straatmuren van het busstation, zijn geïnspireerd op het model van de klassieke compositieleer, namelijk een centraal onderwerp dat op de voorgrond treedt door toevoeging van andere protagonisten die terzijde worden afgebeeld. Een van de friezen roept het klassieke thema op van de onthoofde martelaar, een andere fries herinnert aan de parabel van de blinden. De rode draad is de belofte van een mirakel. De term “mirakel” moet worden begrepen in zijn niet-geestelijke betekenis, wat voor de kunstenaar betekent dat de mens zijn lot in handen neemt.De disproportie tussen de landschappen die op de achtergrond zijn geschilderd en de portretten op de voorgrond, creëert een spel met contrasten van schaalgrootte. De personages die voor de ogen van voorbijgangers als reuzen lijken komen in het uitvergrote landschap over als lilliputters.
Lijst met links
JOHAN MUYLE (Montigny-sur-Sambre, 1956)
Muyle is een kunstenaar met internationale naam en faam, die leeft en werkt in Luik. Hij houdt regelmatig tentoonstellingen in galerijen, musea of Europese kunstcentra, en neemt deel aan internationale beurzen en Biënnales. Johan Muyle is een groot liefhebber van voorwerpen die iets met bouwwerken te maken hebben. In 1994 trekt hij voor het eerst naar Congo, waar hij samen met kinderen ambachtelijke kunstvoorwerpen maakt die hij later gebruikt in assemblages. Grote internationale bekendheid vergaart hij vanaf 1998, wanneer hij tijdens de Biënnale van Sao Paolo “We don’t know him from Heden” voorstelt. Persoonlijke en internationale tentoonstellingen volgen elkaar sindsdien in ijltempo op.
FOTO'S