Mozaïek van foto’s op film aangebracht op aluminium panelen (2007)
Op de elf zuilen op het middenperron van het premetrostation prijken foto’s van personen die op een steenworp van het premetrostation wonen. Stillevens en sfeerbeelden van de buurt vervolledigen het geheel en vormen samen een mozaïek. Bijzonder aan het kunstwerk is dat de zuilen een mengelmoes bevatten van grote foto’s die zichtbaar zijn voor de (gehaaste) voorbijgangers en van kleinere beelden die vooral bestemd zijn voor de wachtende reizigers. Om dit project te kunnen uitwerken deed Vincen Beeckman met kleine affiches beroep op de omwonenden en regelmatige voorbijgangers. Bedoeling is hen betrokken te laten voelen bij het station omdat een deeltje van hen er met het kunstproject in voorkomt. De buurtbewoners zullen er ook sommige van hun vrienden en buren zien én plaatsen, zoals scholen, waar ze hun jeugd hebben doorgebracht. De verwezenlijking van het kunstwerk bracht op die manier een ware dynamiek teweeg in de wijk.
Lijst met links
VINCEN BEECKMAN (Schaarbeek, 1973)
Vincen Beeckman is als kunstenaar op zoek naar de mogelijk heden van de documentaire fotografie in interactie met anderen en met de bestaande omgeving. Hij werkt voor de vereniging Recyclart en is stichtend lid en coördinator van BlowUp, een collectief dat een aantal fotografen verenigt die hun praktijk in een open confrontatie publiek maken. De kunstenaar maakt reeksen van foto’s die genomen worden uit het dagelijks leven, in huiselijke kring, omwille van het onderzoek of op bestelling. Hij hanteert de camera als instrument dat capteert wat hij meemaakt, wie hij ontmoet, wat hij waarneemt, waar hij zich beweegt en waarvan hij deel uitmaakt. De fotografische praktijk van Beeckman lijkt op een vreemde combinatie van toeval en regie te berusten.
FOTO'S