Beeldhouwwerk in Carrara-marmer (1982)
De kunstenares heeft de “Driehoek in beweging” in de hal van het station een uitgesproken dynamisch karakter willen geven, omdat de metroreiziger tijd noch zin heeft om zich op het kunstwerk te concentreren. Het lichtspel en de zuiverheid van het materiaal benadrukken de lijnen en voegen er schaduwen aan toe. Negatief wordt positief en omgekeerd. Het is een statisch kunstwerk dat door het oog van de bewegende voorbijganger dynamisch wordt. Geen enkel vlak is toevallig. We herkennen de cirkel als de kringloop van het leven, het contrast van de holle voorkant en de bolle achterkant, de zuiverheid van het materiaal en de uitvoering en de accentuerende schaduwen. De voorbijganger vangt het beeld al dan niet op. De wens van de kunstenares was op die manier een wederzijdse dialoog te creëren.
Lijst met links
HILDE VAN SUMERE (1932 – 2013)
Hilde Van Sumere volgde met Jacques Moeschal (Zuidstation) de richting monumentale beeldhouwkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Haar creativiteit steunt op een krachtig sprekende, eenvoudige maar essentiële vorm. Het gaat vaak om geometrisch abstracte werken die toch een subtiele gevoeligheid uitstralen. Naast marmer gebruikt de kunstenares polyester, Cortenstaal en plexiglas voor haar prachtige kunstwerken. Haar beeldhouwwerken zijn autonome, op zichzelf staande voorwerpen, die haar wereldvisie weerspiegelen. De lichtinval speelt een belangrijke rol in het werk van Hilde Van Sumere. Daarom is de detailuitwerking van de verschillende materialen die zij gebruikt zo belangrijk in haar beeldhouwwerken.