Haut-reliëf in koper (1982)
Het golvend koperreliëf laat toe bij de vormgeving veel gemakkelijker de fanatasierijke invallen van de maker weer te geven omdat er minder tijd verloopt tussen wat de kunstenaar voelt en wat hij maakt. “Stop the run” stelt de dynamiek van een groep gehaaste metroreizigers voor die op elkaar botsen, zich in een kluwen verstrengelen en een gedrang creëren waarin iedere reiziger vastbesloten is zich niet te laten doen. Dit roept associaties op met de worsteling en het geduw van rugbyspelers. De identiteit van de reizigers, hun persoonlijke fysionomie en typische houding worden hier niet weergegeven. Aan de waarschuwing van de kunstenaar “Stop the Run!” wordt dus uiteraard geen gehoor gegeven: de gejaagdheid sleurt de mens onweerstaanbaar mee.
Lijst met links
REINHOUD (D’HAESE) (1928 – 2007)
Samen met Olivier Strebelle studeerde Reinhoud aan het Nationaal Hoger Instituut, La Cambre, op aandringen van zijn zeven jaar oudere broer Roel. Via Olivier Strebelle kwam hij in contact met Pierre Alechinsky en andere kunstenaars van de Cobra-beweging. Die artistieke groep oefende een dusdanige invloed op hem uit, dat hij besloot bij de Cobra-groep aan te sluiten. Zijn verrassende beeldhouwwerken zijn polymorfe of metamorfoserende wezens: plantaardige dieren, dierlijke planten, een mensachtige flora, insecten op hoge spichtige poten,… Sinds 1961 komt de menselijke figuur dit bestiarium met een hele waaier van groteske houdingen aanvullen. Deze vreemde wezens worden in groep voorgesteld en voeren menselijke activiteiten uit. De kunstenaar werkt met geelen roodkoper, lood, met een voorkeur voor koper en tin, omdat deze materialen makkelijker te vormen zijn en omdat hij er zijn fantasierijke creaties sneller mee kan uitvoeren.
FOTO