Muurcompositie in beschilderd hout (1993)
In de tekeningen van François Schuiten zijn gebouwen bijna altijd meerderwaardig aan personen. De kunstenaar heeft voor het station Hallepoort een ludiek kunstwerk bedacht dat in de lijn van zijn oeuvre van striptekenaar ligt. Hij geeft het beeld weer van een moderne stad, waarin hij wolkenkrabbers combineert met delen van authentieke “oude trams” die in reliëf uit de muren van het station springen. Zo vormt de metro een band tussen het verleden en de toekomst. Het kunstwerk is geïnspireerd op de architectuur van “Brüsel”, een album uit de serie “De Duistere Steden”. Het is niet het enige werk van deze beeldverhaalkunstenaar dat in grote afmeting te zien is in Brussel. Schuiten tekende ook voor een stripmuur aan de Kolenmarkt in onze hoofdstad. De kunstenaar verzorgde ook de decoratie van metrostation Arts et Métiers in Parijs.
Lijst met links
FRANÇOIS SCHUITEN (Brussel, 1956)
François Schuiten komt uit een architectennest, maar sloeg zelf een andere richting in. Hij verwierf vooral bekendheid door zijn stripverhalen, waarin hij samen met zijn broer Luc, een architect, een denkbeeldige wereld schept (De Duistere Steden), waarin het verleden zich op een subtiele manier met een verontrustende toekomst vermengt. François Schuiten studeerde aan het Sint-Lukasinstituut, waar hij Claude Renard leerde kennen. Met hem werkte hij aan een eerste reeks stripalbums. Later ging hij in zee met Benoît Peeters, waar hij mee samenwerkte aan “L’archiviste”, “La Tour”, “La route d’Armilia”, “Le musée A. Desombres”, “Brüsel”, “L’Echo des Cités”, “Mary la penchée” en “L’Enfant penchée”. De beeldverhaaltekenaar kreeg in 2002 voor zijn verzameld werk de prijs van het festival van Angoulême. Schuiten tekende ook ontelbare affiches, illustraties, zeefdrukken, lithografieën, grafische ontwerpen voor films en zelfs een tiental Belgische postzegels.
FOTO