Olieverf op panelen (1988)
Het kunstwerk bestaat uit twaalf verticale panelen over de hele breedte van het timpaan boven de perrons. Ze verenigen kleurvelden en horizontale lijnen. Het eerste deel bevindt zich op de witte tegelmuur van het fronton van de toegangstrap en bestaat uit drie verticale even brede stroken in variaties van blauw, waar twee horizontale strepen in wit doorlopen. Op het timpaan dat boven de perrons hangt, gaat het om combinaties van kleurvelden en horizontaal lopende strepen over de volle breedte uitgewerkt: driemaal geel op blauw, driemaal geel op groen, eenmaal groen op groen, eenmaal wit op geel, driemaal wit op rood. De horizontale heldere strepen werken als verbindende krachtlijnen. Raoul De Keyser werkt minutieus en gedetailleerd. Door de afstand tussen het hooghangende werk en de kijker, heeft de kunstenaar zijn werkwijze ietwat aangepast en bewijst hier meteen zijn integriteit als kunstenaarspersoonlijkheid mee.
Lijst met links
RAOUL DE KEYSER (1930 – 2012)
Na een aarzelend begin als schilder, wijdt Raoul De Keyser zich enkele jaren aan de sportjournalistiek en de kunstkritiek. Dit bleek echter zijn roeping niet en hij begon opnieuw te schilderen om beetje bij beetje een rijk en gevarieerd oeuvre op te bouwen dat op vandaag bestaat uit ruim 800 werken. Raoul De Keyser maakt fundamentele niet-figuratieve schilderijen. Samen met de kunstenaars Roger Raveel, Etienne Elias en Reinier Lucassen maakte hij deel uit van de zogenaamde Nieuwe Visie. De kunstenaars van die stroming wilden de werkelijkheid zoveel mogelijk objectiveren. Dat gebeurde door de werkelijkheid letterlijk “plat te schilderen”, doordat het overbodige werd weggelaten en het geheel een zeer egaal uitzicht kreeg. Het werk van De Keyser werd gaandeweg abstracter. Hij richtte zich op kleur, perspectief, textuur en andere materiële aspecten van verf en drager. Vanaf begin jaren negentig nam de internationale belangstelling toe.
FOTO