Beeldhouwwerk in Corten-staal en geëmailleerde bogen (1987)
Met zijn beeldhouwwerk “Belgica” wou de kunstenaar de toeschouwer oproepen om even stil te staan bij en te fantaseren over het thema van het bekende schip. Het plein werd aangelegd in Boomse bakstenen (de geboortestad van de kunstenaar) en vormt het algemene kader van de assemblage, die zowel verwijst naar een metro-onderstel als naar de masten van de boot die dezelfde naam draagt. Dit schip exploreerde tijdens een reis onder leiding van Baron Adrien de Gerlache van 1897 tot 1899 de zuidpoolgebieden en ondernam de eerste antarctische overwintering. Als vrolijk en fris contrast met het strenge beeldhouwwerk in Corten-staal, geven de zeven met emailverf beschilderde bogen boven de toegangstrappen van het station de kleuren van de regenboog weer. Met deze natuurlijk-geometrische constructie verwijst de kunstenaar naar het belang van het behoud van een ongeschonden Zuidpool voor het klimaat en het milieu op aarde.
Lijst met links
CAMIEL VAN BREEDAM (Boom, 1936)
Van Breedam wil vooral het voorwerp op zich voorstellen en gebruiken, onverhuld en in zijn fysieke en materiële vorm. Zo maakt hij eerst combinaties van schilderkunst, collage en assemblage, om vervolgens driedimensionele constructies te creëren die hij zal integreren in grotere omgevingen. Hierin worden de persoonlijke en technische toespelingen verenigd met historische, geografische en ecologische verwijzingen. De visuele onderdelen, opbouwelementen, kleur- en vormbijdragen, staan in functie van de totaliteit van het kunstwerk. Dit genre werd in de Angelsaksische landen gestimuleerd door de popart en in Frankrijk door de beweging van “le nouveau réalisme”. In eigen land werd deze stroming belichaamd door de kunstenaars Vic Gentils, Paul Van Hoeydonck, Remo Martini en uiteraard Camiel Van Breedam. Zij delen hun wens om het voorwerp in de schijnwerpers te plaatsen, maar elk doen ze dat vanuit een eigen invalshoek en benutten ze op die manier telkens andere mogelijkheden van deze kunststroming.
FOTO